Primoz Roglic staat vrijdag aan de start van de Giro d'Italia, maar dat is niet naar de zin van trainer Marc Lamberts. Volgens de voormalige coach van Wout van Aert nam de Sloveense topper zelf de beslissing om te starten in de Italiaanse grote ronde.
Roglic waagt zich dit jaar aan de dubbel Giro-Tour. De kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe start vrijdag in Italië, al is coach Marc Lamberts daar geen fan van. De ex-trainer van Wout van Aert liet optekenen dat Roglic er zelf voor koos om te starten in Italië, maar nog steeds wil stunten in de Tour.
A Red Bull Bora-Hansgrohe 🇩🇪 confirmou hoje os seus 8 corredores para o Giro d'Italia! 🇮🇹
— Mundo do Ciclismo (@mundociclismo22) May 5, 2025
Primož Roglič 🇸🇮 será o líder supremo da equipa!
Bloco de luxo com boa distribuição entre gregários de montanha e para os terrenos planos.
Objetivo? Conquistar o #Giro2025 com Roglič! pic.twitter.com/de2ezNgX1T
Geen voorstander
"Meer zelfs, in zijn eigen hoofd is de Tour de France nog altijd het hoofddoel", legt Lamberts uit bij Wielerflits. "Dat is de enige koers die hij nog niet heeft gewonnen. Daarnaast was de ploeg voorstander om de Giro te doen. Primoz heeft zelf de knoop doorgehakt om dan voor de Giro en Tour te gaan. We hebben er lang over gepraat, maar ik was daar eerlijk gezegd geen voorstander van."
De trainer had Roglic liever zien aantreden in de Vuelta a Espana. "Hij trapt daar altijd zijn beste waardes en heeft daar niet voor niets al vier keer gewonnen. Daar vindt hij steilere, korte beklimmingen van twintig à dertig minuten. Dat ligt hem een stuk beter dan de Tour en Giro, waar je soms beklimmingen van een uur of langer voor de wielen geworpen krijgt die meer lopers zijn."
Tegen beter weten in
Lamberts steunt de keuze van Roglic niet helemaal, maar begrijpt wel waarom de Sloveen de beslissing maakt. "Als je al vier keer de Vuelta hebt gewonnen en één keer de Giro, maar die ene koers niet, dan is het een legitieme keuze om – zo lang hij nog op de fiets kan zitten – voor de Tour te gaan. Misschien zelfs tegen beter weten in. En ik kan hem daar ook wel in volgen."
Daarnaast heeft de ex-trainer van Van Aert ook de trainingen van zijn nieuwe pupil helemaal aangepast. "Anno 2025 wordt er anders gekoerst. Als hij nu nog hetzelfde profiel had als vijf jaar geleden, dan denk ik niet dat hij nog een top 5 rijdt in de grote ronde. Maar zijn trainingen zijn bijgestuurd, met meer ‘durability’ en ‘fatigue resistance’, ten koste van explosiviteit. Dat moest ook wel, als ze telkens op 50 à 60 kilometer van het einde beginnen aanvallen en maar blijven doorgaan."