Een fameuze domper voor de veldritfans onder ons, te ‘danken’ aan betaalzenders Telenet en Proximus. Zij gingen in 2015 samen in zee met Sporza wat betreft de Superprestige en Wereldbeker, maar vanaf dit seizoen vindt er een gevoelige verandering plaats.
LEES OOK: Niet(s) te zien: Crossfans compleet in de kou gezet
Groot aanbod achter betaalmuurDie verandering werd vorige winter eigenlijk al ingezet. De twee grootste spelers pasten hun strategie aan, en voor het eerst waren enkele crossen – Hulst (21 december), Mol (23 december), Besançon (29 december), Gullegem (4 januari) en Benidorm (19 januari) – in België alleen nog live te zien voor betalende abonnees.
Komend veldritseizoen trekken Telenet en Proximus die lijn nu nog verder door. Maar liefst zes manches van de Wereldbeker én zes van de Superprestige verdwijnen volledig achter de betaalmuur. Niel (11 november), Merksplas (15 november), Heusden-Zolder (23 december), Gullegem (3 januari) en Middelkerke (7 februari) zullen enkel nog te bekijken zijn met extra abonnement.
En daar houdt het niet bij op. Want ook voor de Wereldbekers in Tabor (23 november), Cabras/Sicilië (7 december), Namen (14 december), Antwerpen (20 december), Benidorm (18 januari) en Hoogerheide (25 januari) geldt hetzelfde verhaal. Een bittere pil voor de crossfans.

Kosten liggen hoog
Intussen heeft Telenet alvast gereageerd op de klaagzang van de wielerfans. Dat deden ze in de persoon van woordvoerder Stefan Coenjaerts: “Wij proberen de Vlaming veldrijden aan te bieden, maar de uitzendrechten zijn de laatste jaren veel duurder geworden”, geeft hij tegenover Wielerflits. meteen de meest logische reden aan.
“We doen ook voor een stukje de eigen productie van die crossen, dat is ook duur. Daar moet je onderaanemers voor gebruiken. We willen ervoor zorgen dat de Vlaming zijn geliefkoosde veldrijden kan zien. Maar om het leefbaar te houden, moeten we het achter de betaalmuur brengen”, klinkt het.
Een volledige autonome beslissing overigens, competities, ploegen of andere hebben niets in de pap te brokken: “Wij beslissen dat volledig zelf. We hebben het lang proberen tegen te houden, maar de omstandigheden zijn van die aard dat we die beslissing moeten nemen. Zie het vooral niet als een soort complot van de grote telecomoperatoren tegen de sport.

Fans in de kou
Het blijft zo wel een bijzonder frustrerend gegeven voor heel wat mensen, welke boodschap heeft Coenjaerts voor hen? “Wij begrijpen dat het voor klanten geen fijne boodschap is, maar we zagen bij onze eerste experimenten vorig jaar al dat de echte fan daar op de momenten dat het nodig is wel begrip voor heeft.”
“Soms hebben mensen de neiging om te zeggen: het was altijd zo, dus het moet zo blijven. Maar de mediawereld en de sport evolueert. Als je ziet hoeveel competities en wedstrijden er nu zijn bijgekomen ten opzichte van dertig jaar geleden, is sport op een heel ander niveau gekomen”, besluit Coenjaerts.
Kevin De Jonghe