Na de presentatie van het Tour de France-parcours voor 2026 volgden meteen de eerste reacties uit het peloton. Een van de meest opvallende kwam van Richard Plugge, teambaas van Team Visma | Lease a Bike. De Nederlander sprak bij Sporza van een “prachtig en uitgebalanceerd parcours”, dat volgens hem uitstekend past bij zijn kopman Jonas Vingegaard.
LEES OOK: 'Slecht nieuws treft Van Aert en Van der Poel'
ZwaartepuntDe nieuwe Tourroute begint met een ploegentijdrit en eindigt met een loodzware slotweek in de Alpen. Plugge is daar opvallend positief over. “Het zwaartepunt ligt op het einde. Al zal de veertiende rit naar Le Markstein ook al een lastige dobber worden,” zegt hij. “Maar het is een parcours dat Jonas goed moet liggen. De ploegentijdrit en de individuele tijdrit zijn niet in zijn nadeel, en de bergetappes bieden genoeg mogelijkheden.”
Volgens Plugge is vooral de opbouw van de Tour interessant. “De organisatie wil duidelijk spanning houden tot in Parijs. Dat is goed voor het publiek en de sport. Ik denk dat ze daar aardig in zullen slagen.”
Wout van Aert
De ploegmanager keek ook verder dan zijn Deense kopman en noemde expliciet Wout van Aert. “Er zijn niet veel puncheursritten, maar Wout is een echte allrounder. Hij heeft vorig jaar een prachtige show opgevoerd op Montmartre en krijgt daar nu opnieuw de kans. Voor een renner van zijn profiel liggen er altijd mogelijkheden, ook als het schema niet op maat is gemaakt.”
Niermann: “Ploegentijdrit is meteen een kans voor ons”
Ook Grischa Niermann, Head of Racing bij Visma | Lease a Bike, deelde zijn eerste analyse. “We moeten het parcours nog grondig bestuderen, maar het ziet er veelbelovend uit,” aldus de Duitser. “De Tour begint met een ploegentijdrit. Dat is een discipline waarin wij traditioneel sterk zijn. Dat biedt meteen een kans om een etappe te winnen en tijd te pakken.”
De rest van de route bevalt Niermann eveneens. “De bergen zijn mooi verspreid, maar de laatste week wordt extreem zwaar. Etappe 20 lijkt de grote koninginnenrit te worden, met meerdere lange beklimmingen. Hopelijk is de strijd om het geel dan nog open. De Croix de Fer, de Galibier en natuurlijk Alpe d’Huez. Het zijn iconische namen, maar ook enorme beproevingen.”
Volgens Niermann mag men echter ook de negentiende etappe niet onderschatten. “Die is explosiever, met een directe confrontatie zonder aanloop van lange beklimmingen. Daar kan het klassement nog helemaal op zijn kop gaan.”
Gevecht
Zowel Plugge als Niermann zien een Tour waarin elke dag telt. “Het parcours dwingt ploegen om van bij het begin alert te zijn,” besluit Plugge. “Je kunt nergens verslappen. Dat maakt het juist zo mooi en precies zo’n Tour past bij Jonas.”
Met een openingsweek vol tijdritten, een slopend Alpenblok en een finish die belooft tot het einde spannend te blijven, lijkt de Tour van 2026 inderdaad geschreven voor Vingegaard en voor een duel dat tot diep in Parijs zal blijven duren.