Israel-Premier Tech beleeft een loodzware periode. Nadat de ploeg eerder al werd getroffen door de contractsoap rond Derek Gee en de protestactie tijdens de Vuelta-ploegentijdrit, kwam eind augustus ook nog het harde nieuws dat Chris Froome zwaar ten val was gekomen tijdens een training. De viervoudig Tourwinnaar moest met spoed per helikopter worden overgebracht naar een ziekenhuis in Toulon. Inmiddels is er meer duidelijkheid, en dat blijkt ernstiger dan aanvankelijk gedacht.
LEES OOK: Dramatisch gevolg voor Chris Froome na zwaar ongeval
Klaplong, ribbreuken én wervelfractuurAanvankelijk meldde L’Équipe dat Froome door een auto was geschept nabij Saint-Raphaël, maar dat werd later tegengesproken. Het betrof een soloongeval. Scans brachten meerdere zware blessures aan het licht: een klaplong, vijf gebroken ribben en een breuk in een onderrugwervel. Daarvoor onderging Froome een operatie, die volgens zijn ploeg succesvol verliep. “Chris is in een goed humeur en dankbaar voor de zorg en de steun vanuit de wielergemeenschap,” liet Israel-Premier Tech weten via X.
“Veel ernstiger dan gebroken botten”
Op vrijdagochtend volgde een geruststellende update, maar een week na het incident bracht Michelle Froome, zijn vrouw, pas écht heftig nieuws. In gesprek met The Times onthulde ze dat haar man bij de crash zijn hartzakje scheurde. “Het is duidelijk veel ernstiger dan wat gebroken botten,” verklaarde ze. “Het scheuren van het hartzakje kan levensbedreigend zijn. Gelukkig gaat het nu goed met hem, maar het wordt een lang herstelproces. Hij zal een tijd niet kunnen fietsen.”
Volgens haar besloot Froome om dit nieuws publiek te maken om misverstanden te vermijden. “Chris is blij dat dit wordt gedeeld, zodat mensen weten wat er aan de hand is,” aldus Michelle.
Loopbaan op de helling
De zware valpartij roept opnieuw vragen op over Froomes toekomst. Sinds zijn dramatische crash tijdens de Dauphiné in 2019 wist de Brit nooit meer terug te keren naar het niveau van zijn gloriedagen. Zijn contract bij Israel-Premier Tech loopt nog tot eind 2025, maar of hij de kans krijgt om zich nog te tonen in het peloton, blijft onzeker.