Remco Evenepoel heeft een nieuwe mijlpaal bereikt, en dit keer niet op de fiets. Samen met Specialized brengt de Belgische kampioen zijn eerste officiële signature raceschoen op de markt: de S-Works Torch SL Remco. Het model geldt als de lichtste WorldTour-schoen ooit van het merk, en komt rechtstreeks voort uit een maandenlange samenwerking tussen Evenepoel en het Amerikaanse fietstechnologiebedrijf.
Lichtgewicht ontwerp met WorldTour-dna
Met een gewicht van amper 148,2 gram positioneert Specialized de schoen als de lichtste in het profpeloton. De Torch SL Remco is gebaseerd op de Body Geometry-technologie, maar maakt gebruik van een vernieuwde leest die de druk op de voorvoet met maar liefst 44% zou verlagen. Het resultaat is een minimalistische maar extreem stijve raceschoen, geoptimaliseerd voor krachtoverbrenging zonder in te boeten op comfort.
Getest tijdens de Tour de France
Evenepoel reed in de aanloop naar de Tour de France van 2024 standaard op de S-Works Torch Lace, maar schakelde halverwege de Franse ronde over op een prototype van zijn eigen schoen. “Het is eigenlijk bizar om te bedenken dat ik tijdens mijn allereerste Tour vijf etappes heb gereden op een prototypeschoen,” zegt hij in het persbericht van Specialized. “Maar ik had vertrouwen in het team – wat we samen ontwikkelden, was het waard om in koers te testen.”
De S-Works Torch SL Remco kwam tot stand na acht maanden intensieve samenwerking tussen Evenepoel en de ontwerpers van Specialized. De Belg testte drie prototypes, waarvan de derde versie uiteindelijk de productie haalde. “Ik ben blij dat al mijn feedback in het uiteindelijke model is verwerkt,” aldus Evenepoel. “De schoen die ik in de Tour gebruikte, is exact degene die nu ook beschikbaar is voor het grote publiek.”
Ook verkrijgbaar voor consumenten
De schoen is inmiddels beschikbaar voor consumenten en mikt op ambitieuze wielrenners die op zoek zijn naar het allerlichtste materiaal met maximale ondersteuning. Zoals verwacht hangt er wel een prijskaartje aan: de adviesprijs bedraagt 599 euro. Daarmee richt Specialized zich duidelijk op het topsegment van de markt, waar technologie, design en performance samenkomen.
Het is voor het eerst dat Specialized een WorldTour-schoen lanceert die volledig rond één renner is gebouwd. Voor Evenepoel is het een logische uitbreiding van zijn merk als uithangbord van innovatie, precisie en prestatie. De Belg sluit af: “Dit is meer dan alleen een schoen. Het is het resultaat van maanden werk, met als doel de allerbeste versie van mezelf te zijn op de fiets.”