Het wielerseizoen is nog in volle gang en de Giro d’Italia moet nog beginnen, maar achter de schermen wordt al volop gespeculeerd over transfers voor 2026. Team Visma | Lease a Bike lijkt daarin een hoofdrol te spelen. De ploeg zou volgens geruchten op poleposition liggen om Davide Piganzoli aan te trekken, een Italiaanse toptalent.
Toch is het intern minstens zo interessant. Een van de sleutelfiguren in het sprinttreinproject van de Nederlandse ploeg, Olav Kooij, is aan het einde van dit seizoen einde contract. Visma | Lease a Bike wil de rappe Nederlander graag langer aan zich binden, maar er is stevige concurrentie. Onder andere Decathlon AG2R La Mondiale en Red Bull-BORA-Hansgrohe zouden interesse hebben in zijn diensten, zo meldt journalist Daniel Benson.
Voor Kooij zelf wordt het de komende maanden dus zaak om af te wegen waar hij zijn toekomst ziet. De 22-jarige sprinter boekte dit voorjaar al meerdere overwinningen en geldt als een van de meest gewilde sprinters op de markt. Dat maakt het voor Visma | Lease a Bike extra belangrijk om snel duidelijkheid te krijgen over zijn plannen.
Jorgenson blijft vermoedelijk langer
Tegelijkertijd lijkt er goed nieuws aan te komen over Matteo Jorgenson. De Amerikaan, die dit jaar opnieuw Parijs-Nice won na een ijzersterk optreden, zou volgens dezelfde bronnen dicht bij een contractverlenging staan. De ploeg wil zijn huidige contract verlengen tot eind 2029.
Jorgenson ontwikkelde zich de afgelopen seizoenen van allround helper tot rittenkaper en klassementsrenner. Hij wordt inmiddels gezien als een van de toekomstige kopmannen binnen de ploeg. Met een langer verblijf van Jorgenson versterkt Visma | Lease a Bike zijn basis voor de komende jaren.
De ploegleiding heeft nog geen officiële bevestiging gegeven over de verlenging, maar het zou een duidelijk signaal zijn richting het peloton: Visma | Lease a Bike wil zijn fundament verstevigen, met of zonder Kooij in de rangen.