Het was hét onderwerp voor en na de tijdrit in de Tirreno-Adriatico, de opvallende helm van Visma-Lease a Bike. De Giro Aerohead 2 genaamd zorgt dan wel voor veel hoongelach, maar de voordelen lijken onmiskenbaar.
Dat er ging gelachen worden met het nieuwe ontwerp hadden ze bij Visma-Lease a Bike wel ingecalculeerd. “We wisten wel dat het voor reuring zou zorgen, dat mensen daar wel iets van vinden”, aldus Head of Apparel, Paul Martens, die evenwel meteen countert in HLN.
“Als je beelden ziet van Jonas maandag op zijn tijdritfiets, dan zal dat voor veel minder negatieve meningen zorgen dan Jonas die met de helm op bij de bus staat met het hoofd omhoog. Nu, we hebben geen helm ontworpen voor interviews, wel voor een snelle tijdrit. En in de toekomst zal blijken dat die helm erg snel is.”
Gigantische tijdwinst
Erg snel dus, maar hoeveel tijdwinst denken ze bij de Nederlandse formatie effectief te boeken? "Een stuk of vijf over een vlakke tijdrit van tien kilometer", zei head of performance Mathieu Heijboer bij het Nederlandse AD. Bert Blocken, professor aan de KU Leuven waarmee Visma-Lab samenwerkt, is iets meer genuanceerd. “Ik schat de winst op 3 tot 5 seconden per tien kilometer. Dat is erg veel.”
Martens gaat dan weer een stapje verder. “Ik durf te stellen dat het voordeel nog groter is.” De helm weegt wel 570 gram, meer dan een halve kilo dus en 120 gram meer dan de vorige helm. “Maar het aerodynamisch voordeel van de nieuwe helm is groter dan het gewichtsvoordeel van de vorige helm”, is Martens zeker van zijn stuk.