Cian Uijtdebroeks staat voor een belangrijke keuze in 2026: wordt zijn eerste grote ronde bij Movistar de Giro d’Italia of de Vuelta a España? In een gesprek met Marca liet de 22-jarige Belg weten dat beide opties openliggen, en dat de uiteindelijke beslissing vooral zal afhangen van het parcours en, meer specifiek, de tijdritkilometers.
De overstap van Visma | Lease a Bike naar Movistar betekent voor Uijtdebroeks een nieuwe start. De ploeg ziet hem als klassementsrenner voor de toekomst, en daarom zijn de Ardennenklassiekers een logisch eerste blok in zijn nieuwe programma. Daarna volgt de keuze tussen Giro en Vuelta, twee rondes die hem allebei aanspreken, al op een andere manier. De Vuelta vindt hij “incredibel zwaar maar leuk”; de Giro spreekt hem aan omdat het de eerste grote ronde van het jaar is — een vroeg piekmoment dat hem motiveert.
LEES OOK: Campenaerts krijgt bijzonder nieuws te horen van Vingegaard
Tijdritkilometers als beslissende factorVoor Uijtdebroeks is het simpel: hij wil in de tijdritten geen tijd verliezen. Daarom speelt de hoeveelheid tijdritkilometers een sleutelrol. De Giro-route werd kort na het interview onthuld en bevat slechts één individuele tijdrit van veertig vlakke kilometers, meteen na de eerste rustdag. Dat is niet veel, maar het is wel een serieuze chrono waarin verschillen gemaakt kunnen worden.
De Vuelta-route is nog niet volledig bekend, al weten we dat de ronde begint met een korte tijdrit van 9,6 kilometer in Monaco. Hoeveel chronokilometers er daarna volgen, kan mee bepalen welke grote ronde voor Uijtdebroeks de beste kansen biedt. Het is duidelijk dat Movistar zijn potentieel als tijdrijder wil benutten in plaats van beperken.
Tourdeelname blijft een open vraag
Over de Tour sprak Uijtdebroeks zich in Marca niet uit. Enkele weken eerder zei hij bij Sporza wel dat hij openstaat voor een deelname, al moet hij voor het zware parcours “misschien een beetje overtuigd worden”. De Tour lijkt dus geen prioriteit, maar wordt ook niet uitgesloten — alles hangt af van hoe Movistar zijn ontwikkeling wil sturen.

Breuk met Visma kwam door toekomstvisie
In hetzelfde interview blikte Uijtdebroeks terug op zijn vertrek bij Visma | Lease a Bike. Volgens hem begon de breuk toen de ploeg signaleerde dat een deelname aan een grote ronde in 2026 moeilijk zou worden. Voor Uijtdebroeks, die juist wil groeien via rittenkoersen, was dat een duidelijk teken dat de sportieve visie niet meer overeenkwam met zijn ambities.
Bij Movistar voelt hij die ruimte wél. De ploeg staat bekend om het ontwikkelen van klimmers en klassementsrenners, en ziet in Uijtdebroeks een project voor de middellange termijn. Welke grote ronde dat project mag openen, blijft nog even in spanning gehuld, maar dat hij zelf gemotiveerd aan de start zal staan, staat buiten kijf.
WN Redactie