De Formule 1 is niet langer het exclusieve domein van aerodynamische innovatie. Red Bull-BORA-hansgrohe, met Remco Evenepoel als uithangbord, heeft een grens verlegd die het wielrennen in een nieuw tijdperk moet brengen. In een oude spoorwegtunnel in Engeland testte de ploeg een revolutionaire methode die rechtstreeks uit de autosport komt en volgens het team “de sport zal veranderen”.
LEES OOK: Deze kenner is er zeker van: "Remco Evenepoel wint de Tour"
Laserlicht, helium en precisieDe beelden op sociale media deden al vermoeden dat er iets groots gaande was: Evenepoel, omringd door groene laserlijnen, in een mysterieuze tunnel. Wat daar gebeurde, waren zogeheten PIV-tests (Particle Image Velocimetry), waarbij miljoenen microscopische heliumbelletjes door lasers worden verlicht. Zo wordt zichtbaar hoe lucht zich rond een renner en zijn fiets beweegt, tot op fracties van millimeters nauwkeurig.
Het systeem wordt normaal alleen in de Formule 1 gebruikt om luchtstromingen rond racewagens te bestuderen. Voor het eerst past een wielerploeg deze techniek toe op mens en machine. Het doel: de perfecte balans tussen houding, fietsgeometrie en luchtweerstand.

“We maken zichtbaar wat onzichtbaar was”
Ingenieur Dan Bigham, het brein achter de aerotests, kon zijn enthousiasme niet verbergen. “Het is pure magie,” zegt hij. “We maken zichtbaar wat voorheen onzichtbaar was. Nog nooit eerder in het wielrennen is lucht zo gedetailleerd in kaart gebracht. Deze kennis zal de sport veranderen. Dit is het begin van een nieuw tijdperk.”
Voor Bigham is het meer dan een experiment — het is fundamenteel onderzoek dat de koers van Red Bull-BORA-hansgrohe én fietsproducent Specialized de komende jaren zal bepalen.
Wie de lucht begrijpt, beheerst de race
De resultaten van de tunneltests moeten leiden tot een nieuwe standaard in aerodynamische efficiëntie. Evenepoel, bekend om zijn minutieuze voorbereiding, is volgens insiders al weken bezig met het perfectioneren van zijn houding en materiaal. “Wie de lucht begrijpt, beheerst de race,” besluit Bigham.
Of de concurrentie dat ook al begrepen heeft, zal blijken in 2026. Eén ding is zeker: Red Bull-BORA-hansgrohe brengt de grens tussen technologie en wielrennen dichter bij elkaar dan ooit tevoren.
WN Redactie