Op de Boulevard Vauban in Lille eindigde de eerste Tourrit in een sprint met een uitgedund peloton – een uitkomst die Visma-Lease a Bike grotendeels zelf had georkestreerd. Ploegleider Frans Maassen gaf na afloop ruiterlijk toe: “We wilden het daar doen.” Het waaierspektakel kwam er dus niet toevallig. Alleen zat Wout van Aert niet mee. “Dat is balen. Hij zat wat te ver.”
Lees ook: Spion in het peloton voorspelt grote Tour voor Van der Poel
Vingegaard als aanstichter van chaosOp 19 kilometer van de streep barstte de koers alsnog los. Terwijl veel renners zich schrap zetten voor een massasprint, gooide Visma het roer om. “We zagen de wind en het moment, het was daar dat we wilden toeslaan. Het was vooraf ons plan om daar de koers te breken”, aldus Maassen bij Sporza. Jonas Vingegaard zelf trok het peloton letterlijk op de kant en nam de regie in handen.
De actie had effect: het peloton brak en meerdere klassementsmannen – onder wie Remco Evenepoel – misten de slag. “Of dat het signaal was? Nee, we hebben niet gekeken naar Remco. We kijken alleen naar onszelf. We wilden gewoon zelf het initiatief nemen, en Jonas zat erbij. Dat was het belangrijkste.”
Van Aert mist de split
Toch was er niet alleen euforie bij de Nederlandse formatie. Want terwijl kopman Vingegaard 39 seconden pakt op Evenepoel, bleef Wout van Aert net achter in de tweede groep. “We hoopten met meer mannen mee te zijn. Simon Yates en Sepp Kuss zaten ook achteraan. En dat Wout net niet mee zat, is gewoon jammer. Hij zat wat te ver op het moment van de split. Dat is balen, maar hoort ook bij dit soort hectische ritten.”
Vertrouwen richting volgende etappes
Dat Vingegaard zich op deze manier in de eerste rit al toont, stemt Visma-Lease a Bike tot tevredenheid. “Het was een hele goeie dag voor ons,” concludeert Maassen. “Het koersverloop liep zoals we gehoopt hadden en het plan klopte. Dat Jonas zelf de forcing voerde, zegt veel over hoe goed hij zich voelt. En dat is misschien nog wel het belangrijkste signaal dat we vandaag gekregen hebben.”