We zijn vijf dagen ver in de Giro d’Italia, en voorlopig is het één grote Mads Pedersen-show in Italië. Met drie overwinningen op vijf etappes is hij heer en meester. Maar wie er nog alle aandacht naar zich toetrekt zijn de wedstrijdofficials. Zij gooien kwistig met kaarten.
Goedkope gele kaarten
Primeur in de Giro op woensdag: er werd zowaar geen enkele straf uitgedeeld. Gaan ze het misschien toch maar wat voorzichtiger aanpakken de komende weken? Want bij de jury zijn ze de eerste dagen al bijzonder streng geweest. Het maakt dat we na vijf dagen al evenveel renners hebben die een gele kaart hebben gekregen. Nogmaals geel voor dezelfde renner, en die moet uit koers.
Het zwaard van Damocles hangt dus al boven het hoofd voor Fransesco Busatto, Kasper Asgreen, Martin Marcellusi, Bram Welten en Max Kanter. Zeker als je weet hoe licht de vergrijpen waren waarvoor ze die gele kaart kregen. Bij laatstgenoemde werd er gesproken van onregelmatig sprinten, maar we hebben toch al veel erger gezien.
“Mijn ploegleider en ikzelf achten mijn gele kaart onterecht. In dezelfde sprint kreeg Bram Welten ook geel en dat vond ik nog nog meer controversieel. Hij deed eerste een lead-out voor een ploegmaat, en was nadien niet actief aan het kijken om een andere sprinter af te blokken of te laten remmen”, neemt Kanter het zelfs op voor de Nederlander van een andere ploeg (Picnic-PostNL).
Helemaal te begrijpen, hij deed eigenlijk helemaal niets fout, zo weet ook een andere concurrent in Kaden Groves. “Een onbegrijpelijke straf. Wat kon hij anders doen dan zich laten uitzakken? Je kan toch moeilijk in rook opgaan?” Het zegt alles over hoe de jury het momenteel aanpakt. En meteen ook over het gebrek aan inschattingsvermogen. Het gebeurde allemaal in onderstaande sprint, oordeelt u vooral zelf.
🚴🇮🇹 | Wat een verrassing! Casper van Uden troeft alle topfavorieten af en pakt de overwinning in Lecce. Wat een belangrijke overwinning voor Picnic PostNL. 🇳🇱🧡 #giroditalia
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) May 13, 2025
📺 Stream koers op HBO Max pic.twitter.com/aS7s4GPg2o
Ego boven ratio
Want de straffen kunnen bijzonder kostbaar zijn. Stel je maar eens voor dat je naar huis moet met een rode kaart. “Als je zoals Busatto op de eerste dag al geel pakt, rijd je nog twintig dagen rond met een ongemakkelijk gevoel. De lijn is ook dun. Soms krijgt een renner een gele kaart voor een fout, waar een andere renner louter een verwittiging voor krijgt”, weetIljo Keisse bij HLN, ploegleider van Soudal Quick-Step.
Dimitri Claeys van Intermarché-Wanty weet waar er streng op wordt toegezien. “Tijdens de vergadering met de ploegleiders voor de Giro-start werd er benadrukt dat ze streng zouden zijn op vijf overtredingen: onsportief gedrag in de sprint, onregelmatige positie op de fiets, bidons weggooien buiten de litter zones, bidon collé bij de volgwagen, en rijden op de stoeprand.”
Maar zoals aangegeven leeft er al een gevoel van gebrek aan inschattingsvermogen bij de jury. Te weinig knowhow gekoppeld aan (te groot) ego-gedrag – of profileringsdrang, zo u wil - is een garantie op problemen. Dat zie je ook in het voetbal. Hopelijk kunnen we die toestanden zo ver mogelijk weghouden van de koers als dat kan.
Maar in het Giro-peloton is er al flink wat frustratie aanwezig, en ook schrik. Zo leeft het idee dat de jury snel een renner naar huis zou willen sturen, zodat het systeem aux sérieux wordt genomen. “De VAR-refs moeten ook betaald worden en verblijven de hele Giro op hotel. Ze zullen willen tonen dat ze er niet zomaar voor de show bijzitten”, aldus een anonieme ploegleider. Zeiden we daarnet iets over egocentrisme?