Het ging Alpecin-Deceuninck de voorbije jaren flink voor de wind. Ook dit voorjaar haalden ze alweer twee monumenten in huis met Mathieu van der Poel (Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix), die daarnaast ook nog eens de E3 won. Jasper Philipsen mocht dan weer pronken in Kuurne. En toch zijn er flinke zorgen.
Geld gezocht
Die vallen dan immers terug te brengen tot op het financiële vlak, wat op zijn beurt dan ook weer snel consequenties zou kunnen hebben op het sportieve. Want zo zagen de gebroeders Roodhooft begin maart hun naamsponsor Deceuninck vertrekken. Zij zullen vanaf 2026 geen dienst meer doen als hoofdsponsor.
Daardoor moeten ze bij de ploeg op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor, maar die zoektocht loopt naar verluidt niet van een leien dakje. Nochtans maakten ze zich bij de ploeg toen weinig zorgen, maar de realiteit zou dus weleens anders kunnen zijn. Sowieso zullen er nieuwe liquide middelen aan boord moeten worden gebracht.
Renners verlaten het schip
Want met voornamelijk mannen als Van der Poel en Philipsen aan boord wordt de spaarkast al flink leeggeroofd. Daarnaast zijn er uiteraard ook nog tal van andere renners, en vergeet ook de damesploeg van Fenix-Deceuninck niet. Ook daar zal laatstgenoemde sponsor evenzeer verdwijnen. Kortom: een situatie die zorgelijk zou kunnen worden.
Is het op dit moment nog niet, daar er nog flink wat tijd rest om één of meerdere nieuwe hoofdsponsor(s) te vinden. Echter kan het nu wel al zijn weerslag kennen op het vlak van rennersbestand. Zo wordt het op dit moment immers moeilijk om renners aan te trekken, maar ook om renners aan boord te houden.
Zo vertrokken vorig jaar Soren Kragh Andersen en Axel Laurance al om budget vrij te maken. En ook dit jaar zijn er flink wat renners die mogelijk dezelfde richting uitgaan. Timo Kielich en Edward Planckaert zijn op weg naar Soudal Quick-Step, Xandro Meurisse naar Q36.5. Zelfs subtoppers als Quinten Hermans en Gianni Vermeersch zijn einde contract, en valt het af te wachten of ze aan boord kunnen/willen blijven.