Remco Evenepoel heeft zijn toptransfer dan toch te pakken. Vanaf volgend seizoen rijdt onze landgenoot immers voor Red Bull-Bora Hansgrohe, ondanks het feit dat hij bij Soudal Quick-Step nog een contract voor één seizoen had. Dat wordt echter afgekocht door de Duitse grootmacht.
LEES OOK: Stuyven spreekt klare taal over eventuele samenwerking met Evenepoel
Macht bij de (Belgische) rennersPatrick Lefevere zag het allemaal met lede ogen gebeuren, hij had vermoedelijk liever gehad dat Evenepoel aan boord bleef bij Quick-Step. Zeker aangezien hij in het verleden al spijkerhard was voor Ralph Denk, CEO bij Red Bull-Bora Hansgrohe. Net na de overstap van Evenepoel zei Lefevere niets te kunnen vertellen, maar dat doet hij nu toch.
In zijn column bij Het Nieuwsblad stipt hij immers aan dat de laatste renners die een overstap maakten voor het aflopen van hun contract allemaal Belgen waren. Dat was zo bij Wout van Aert, Cian Uitdebroeks, Maxim van Gils, en nu dus Evenepoel. Lefevere verklaart hoe dat kan.
“Weinig mensen weten dat, maar Belgische wielrenners zijn bedienden. Officieel tewerkgesteld bij de Belgische wielerbond. Bij Soudal Quick-Step betalen wij de lonen niet rechtstreeks aan onze Belgische renners, maar wel aan de Belgische wielerbond die ze nadien, na afhouding van bedrijsfsvoorheffing en RSZ-bijdrage, doorstort”, aldus Lefevere.
Wet van '78
En dat geldt zo voor álle Belgische renners, ook diegene die voor buitenlandse ploegen rijden. Niet bepaald een handige situatie, benadrukt Lefevere. “Het is een situatie waar niemand op zit te wachten. Zeker ook de bond niet, die in feite niet de mankracht of de expertise heeft om al die administratie erbij te nemen.”
“Dat het in België toch op die manier gaat, heeft te maken met oud-collega’s van mij – wielermanagers dus – die foefelden of op zijn minst nalatig waren.”
“Het punt dat ik hier wil maken: als teams renners te werk stellen als zelfstandigen – wat in veel landen perfect legaal is - kun je in die contracten echte afkoopsommen vastleggen en de renners voor jaren ‘betonneren’. Het is geen geheim dat UAE dat doet. Met Belgische renners kan dat in principe niet.”
Want dan komen we uit bij de wet van ’78. Die stelt professionele sporters in staat om hun contract altijd eenzijdig te kunnen verbreken. Enkel het nog lopende contract dient dan te worden afgekocht. “Als mijn opvolger Jurgen Foré zegt dat hij ‘geen zin had in de rechtbank’ is dat met die context in het achterhoofd”, weet Lefevere.