Wout van Aert kan vandaag een gooi doen naar de roze trui in de Giro. Daarvoor heeft hij zelf gezorgd door in de openingsetappe een fraaie prestatie neer te zetten die hem een tweede plaats in de daguitslag bezorgde. In de tijdrit ligt er een mooie kans om de leiderstrui te grijpen.
Geen twee volle wielen
Al zal dat niet zomaar van een leien dakje lopen. Er is immers wel wat concurrentie voor die tijdrit, die zo’n 13 kilometer lang is. Niet zo’n lange race tegen de klok dus, elk detail kan van tel zijn. Zo werd er al gedacht aan het ‘geheime wapen’ van Van Aert. Namelijk het rijden met twéé volle wielen, zoals hij ook deed op de Olympische Spelen.
“Of Wout met volle wielen zal rijden? Dat zullen jullie morgen zien. Het is op dit moment nog geen uitgemaakte zaak. De weersomstandigheden zoals mogelijke regen en wind spelen daar een rol in”, bleef ploegleider Marc Reef daar vrijdag nog mysterieus over. Intussen is de beslissing echter wel al genomen.
De keuze is gevallen om niét met twee volle wielen te starten. "Een bewuste keuze. Het is sneller”, zijn ze bij Visma-Lease a Bike, opnieuw ten monde van Reef bij HLN, overtuigd. “De opeenvolging van bochten, in combinatie met het klimmetje en de afdaling zullen cruciaal zijn."
Tappa 2️⃣ | Stage 2️⃣ - TUDOR ITT ⏱️
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 10, 2025
🔻 Tirana (Tiranë)
🏁 Tirana (Tiranë)
📏 13,7 KM
🏳️ 13:55#GirodItalia pic.twitter.com/HXJAykNzvX
Tijdritpak van organisatie
Hoe staat Van Aert ervoor voor vandaag? De openingsetappe was dan wel veelbelovend en zelfs boven verwachting, maar voorzichtigheid blijft gebaat. "Gisteren was een heel zware rit. En de voorbereiding was niet heel goed, dus het is afwachten hoe die inspanning verteerd wordt We gaan er alles aan doen, zeker voor het roze. Maar het zal afwachten zijn”, aldus Reef.
Daarnaast heeft Van Aert nog wel een licht nadeel ten opzichte van zijn concurrenten, afgezien van Mads Pedersen. Zo moet hij immers starten in de paarse puntentrui van de organisatie. Het is gelukkig al veel beter dan enkele jaren geleden, maar qua aerodynamica zijn de pakken van de organisatie toch minder dan de eigen ontwerpen. Ook bij Visma-Lease a Bike steken ze al jaren werk in de zogehete ‘marginal gains’, waaronder ook het volledig optimaliseren van het tijdritpak.