Lotte Kopecky moest zondag genoegen nemen met de zilveren medaille op het Belgisch kampioenschap op de weg. De kopvrouw van SD Worx-Protime zag Shari Bossuyt naar de nationale titel sprinten en zocht de oorzaak van haar nederlaag vooral bij zichzelf.
“Het koersverloop was eigenlijk ideaal voor mij”, blikte Kopecky na afloop terug. “Ik had het gevoel dat ze bij AG Insurance met Shari wilden sprinten. Daardoor bleef het tempo de hele tijd hoog in het peloton en dat speelde eigenlijk in mijn voordeel.”
LEES OOK: Bossuyt verschalkt Kopecky en is nieuwe Belgisch kampioene
“Ik had geduldiger moeten zijn”Toch liep het in de finale anders dan gehoopt. Kopecky reageerde op een aanval van Fleur Moors en moest daarvoor diep gaan. “Op het einde had ik iets geduldiger moeten zijn. Toen Fleur ging, kwamen we eigenlijk bijna terug, maar ik zag haar opnieuw versnellen op die kasseistrook.”
Volgens Kopecky voelde ze zich echter verplicht om zelf te reageren. “Een renster als Fleur mag je geen ruimte geven. Daarom dacht ik: ik moet er zelf naartoe rijden. Alleen kost zo'n inspanning natuurlijk veel energie.”

“Dan liever op deze manier”
Achteraf concludeerde Kopecky dat ze misschien iets te ongeduldig was geweest, al begrijpt ze ook waarom ze de keuze maakte. “Als ik die inspanning niet lever, moet ik hopen dat AG Insurance het gat dicht. En als zij dat niet doen, sprinten we waarschijnlijk alleen nog voor de tweede plaats. Dan kies ik liever voor deze oplossing.”
Daarmee erkent de voormalige wereldkampioene dat het een lastig tactisch moment was. “In zo'n situatie kan je eigenlijk meer fout doen dan juist.”
“Shari is een mooie kampioene”
In de sprint kwam Bossuyt uiteindelijk met meer snelheid uit het wiel en bleef Kopecky met zilver achter. “Ze kwamen van achteruit en ik was niet snel en niet fris genoeg meer om mijn sprint goed aan te gaan.”
Ondanks de teleurstelling had Kopecky mooie woorden over voor haar landgenote. “Ik denk dat we met Shari Bossuyt een mooie Belgische kampioene hebben. Het is wat het is. Ik gun het haar zeker, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik zelf niet had willen winnen.”
WN Redactie