Tijdens het Wielergala in Utrecht gooide Stef Clement een opvallend voorstel op tafel: volgens de oud-renner moet er een ‘proef van bekwaamheid’ komen voor iedereen die beroepswielrenner wil worden. Niet alleen inhoud en wattages tellen, maar ook stuurvaardigheid — en die ontbreekt volgens Clement bij een opvallend groot deel van het peloton.
Clement stak het onderwerp luchtig in, maar zijn boodschap was helder. “Ik heb best vaak moeten horen dat ik zelf niet kon sturen, en eerlijk gezegd hadden ze gelijk”, lachte hij. “Maar er zijn er veel meer in het peloton die dat niet echt kunnen. Nu moet je alleen maar laten zien dat je hard kunt trappen. Dat is alsof je met een trekker-rijbewijs in de Formule 1 gaat rijden. Een vorm van stuurproef lijkt me niet onzinnig.”
Minder valpartijen met meer vaardigheden?
Sander Kleikers haalde Jay Vine aan als voorbeeld — de renner die via Zwift zonder klassieke opleiding in de profwereld belandde. Clement was duidelijk: “Ik denk dat we heel wat valpartijen hadden kunnen voorkomen. Voor hem was het beter geweest als hij een spoedcursus had gedaan.”
Volgens Clement is het vreemd dat wielrennen, ondanks de hoge snelheden en technische parcoursen, geen enkele vorm van technische toelatingstest kent. “Een basisniveau van stuurvaardigheid mag toch geen absurd idee zijn?”

Dumoulin pleit voor verplichte bescherming
Het gesprek in De Laatste Etappe ging vervolgens breder over veiligheid. Tom Dumoulin haalde aan dat wielrennen uniek is in zijn risico’s. “We zijn de enige sport waarin je met 100 kilometer per uur naar beneden rijdt zonder enige vorm van bescherming”, stelde hij.
Hij ziet toekomst in verplichte beschermende kleding — niet per se een motorpak, maar wel iets dat verder gaat dan wat renners nu dragen. “Een motorrijder vindt zo’n zwaar pak ook niet fijn, maar het is verplicht. Als iedereen het moet dragen, went het. De helm was ooit ook belachelijk, nu is het ondenkbaar om zonder te koersen.”
Beide oud-toppers kwamen zo tot dezelfde conclusie: veilige renners maken veilige koersen, en daar hoort volgens hen méér bij dan alleen hard fietsen.
WN Redactie