Remco Evenepoel zal in de Tour de France 2026 weinig tijdritkilometers krijgen om zijn stempel te drukken. Toch denkt Thierry Gouvenou, de parcoursbouwer van de Tour, niet dat een langere tijdrit veel had veranderd aan het verschil met Tadej Pogacar. Dat vertelt hij bij Flashscore.fr.
LEES OOK: De Wolf heeft slecht nieuws voor chouchou Evenepoel: "Bijna onmogelijk"
Slechts één individuele tijdritDe Tour van 2026 telt maar één individuele tijdrit. Die wordt in de zestiende etappe verreden, over 26 kilometer, waarvan amper tien vlak. Daarnaast staat er op de openingsdag een ploegentijdrit op het programma, maar daarin is Evenepoel afhankelijk van zijn ploegmaats bij Red Bull–BORA–hansgrohe.
Dat betekent dat de olympisch kampioen tijdrijden in zijn specialiteit weinig terrein zal kunnen goedmaken op zijn grote rivaal Pogacar.

“50 kilometer zou geen verschil maken”
Parcoursontwerper Gouvenou nuanceert de discussie over tijdritkilometers. “Vroeger reden we tijdritten van 25 kilometer, dit jaar was er een van 33 kilometer,” zegt hij. “Ik denk niet dat Remco daar méér tijd heeft gepakt op 33 kilometer dan op 25. Zou het verschil maken om een tijdrit van 50 kilometer te hebben? Ik weet het niet zeker.”
Volgens de Fransman is het niveauverschil op dit moment te groot. “De realiteit moet onder ogen worden gezien: er is één renner die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Of je hem nu kasseien, heuvels, wind of lange beklimmingen geeft — Pogacar is overal goed.”
"Als we eerlijk zijn weten we allemaal dat zelfs met een langere tijdrit Evenepoel niet in staat is om Pogacar te kloppen in een grote ronde."
Stan Strubbe