De Australische formatie Jayco AlUla heeft haar toekomst veiliggesteld na weken van onzekerheid. Zowel het mannen- als het vrouwenteam leek in zwaar weer te verkeren nadat de UCI de ploeg niet had opgenomen op de voorlopige lijst van licentie-aanvragen voor 2026. De reden: ontbrekende bankgaranties. Teammanager Brent Copeland heeft renners en staf inmiddels laten weten dat de financiële problemen zijn opgelost.
LEES OOK: Groenewegen keert ploeg de rug toe met blik richting toekomst
Paniek na ontbrekende licentie-aanvraagDe onrust begon toen Jayco AlUla en Liv AlUla Jayco ontbraken op de voorlopige licentielijst van de UCI. Volgens de regels van de wielerunie mochten alle betrokken renners daardoor vrij onderhandelen met andere teams, wat de onzekerheid binnen de ploeg alleen maar vergrootte. “Er circuleerden allerlei geruchten — van een volledige stop tot een afgeslankte doorstart,” klinkt het binnen de ploeg.
Tijdens een teammeeting op donderdag bracht Copeland duidelijkheid. De teammanager bood zijn excuses aan voor de verwarring en bedankte zijn renners en staf voor hun loyaliteit. “We waarderen het enorm dat iedereen is blijven geloven in dit project,” zou hij volgens bronnen binnen de ploeg hebben gezegd.

Gerry Ryan grijpt in
De redding kwam uiteindelijk van ploegeneigenaar Gerry Ryan, de steenrijke Australische ondernemer achter caravanbedrijf Jayco. Ryan steekt al jaren geld in de ploeg en heeft nu opnieuw zijn financiële schouders onder het project gezet.
Volgens ingewijden waren er de afgelopen weken intensieve gesprekken met sponsoren AlUla en Giant, die zich hard maakten voor het voortbestaan van de formatie. Nadat alle partijen overeenstemming bereikten, gaf Ryan zijn definitieve fiat om ook in 2026 verder te gaan.
De ploeg miste weliswaar de eerste UCI-deadline van 15 oktober, maar verwacht het papierwerk voor de tweede deadline — 3 november — volledig in orde te hebben. “De documenten zijn ingediend bij de UCI, en alle financiële garanties zijn geleverd,” bevestigen bronnen rond het team.

Selectie blijft intact
Bij de mannenploeg blijven kopmannen als Ben O’Connor, Michael Matthews, Luke Plapp, en ook bijvoorbeeld de Nederlanders Koen Bouwman en Jelte Krijnsen onder contract. Ook Belgen Amaury Capiot en Dries De Bondt blijven aan boord in het komende jaar. Bij de vrouwenploeg rijden onder meer Noä Jansen, Jeanne Korevaar, Silke Smulders en Quinty Ton verder.
Met de nieuwe financiële zekerheid lijkt Jayco AlUla voorlopig uit de gevarenzone. De ploeg kan zich weer richten op het sportieve luik, al blijft de waarschuwing duidelijk: zonder structurele steun van sponsoren als AlUla en Giant had de Australische WorldTour-formatie zomaar van het toneel kunnen verdwijnen.
 
                 WN Redactie
WN Redactie 
					
                     
                 
                 
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                        