Na de glorie op woensdag toch een flinke baaldag op donderdag voor Remco Evenepoel en zijn troepen van Soudal Quick-Step. Evenepoel kwam zelf - schijnbaar zonder al te veel erg – ten val, maar zag ook ploegmakker Louis Vervaeke uitvallen na een tuimelperte.
Stevige crash
En dat is toch wel veel minder nieuws voor Evenepoel en Quick-Step. Vervaeke gold immers als een trouwe knecht van Remco, alweer eentje minder voor de Tour dus. Dat zijn intussen al twee vaste pionnen minder, want ook Mikel Landa lijkt Frankrijk niet te zullen halen. En ook voor deze Dauphine heeft Evenepoel een mannetje minder.
Er zijn intussen ook beelden opgedoken van de bewuste valpartij. Daarop zien we dat Vervaeke tegen de grond gaat aan een verkeerseiland. Een even opvallende als stevige valpartij, overigens. Gevaarlijk leek het immers niet te zijn, maar toch vloog Vervaeke flink de lucht in.
Today’s crash of Louis Vervaecke at the Dauphine. 😰
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) June 12, 2025
He abandoned the race. #Dauphine
pic.twitter.com/XWXDclNNcx
“Zijn opgave is heel ambetant, want Louis ging sowieso nog heel belangrijk zijn voor de ploeg de komende dagen”, wist Evenepoel als geen ander. “We zullen hem zeker missen. Dit is heel lastig, want hij was ook echt in goeden doen. Het belangrijkste is dat hij nu goed geneest en nog een mooi einde aan zijn seizoen kan breien.”
Wie vervangt hem?
Evenepoel wou dus nog echt verder uitweiden over het feit dat Vervaeke – die overigens een sleutelbeenbreuk opliep – er ook in de Tour niet zal bij zijn. Het zegt misschien wel veel over de focus die Remco momenteel heeft om deze Dauphine naar een goed einde te brengen. Maar Vervaeke dient wel te worden vervangen voor de Tour.
“Wie hem kan vervangen?”, kende ook ploegleider Tom Steels de vraag. “Casper Pedersen, iets sterker op het vlakke, maar net iets minder sterk bergop. Dat zal het zowat zijn. Maar met Paret-Peintre, Schachmann en Van Wilder kunnen we nog altijd een sterke ploeg samenstellen.”
Ook over de valpartij van Evenepoel had Steels nog iets te vertellen tegenover HNBL. “Zo’n rotonde is altijd link, want je moet lang blijven doordraaien. Maar in principe zou dat niet gevaarlijk mogen zijn. Feit is wel dat het een heel nerveuze dag geweest. Veel drempels, verkeerseilanden: nee, het was niet de gemakkelijkste dag.”