Jumbo-Visma was misschien wel de meest dominante wielerformatie dit seizoen. Dat mag ook niet verbazen als je weet op welke toppers de Nederlandse ploeg dienst kan doen. Maar hoe sporen coureurs als Wout van Aert en Jonas Vingegaard hun teamgenoten aan om beter te doen?
Het motto van Jumbo-Visma laat weinig aan de verbeelding over. 'Samen winnen' geeft een simpele, maar duidelijke boodschap mee aan de renners. Maar hoe combineer je de ego's van je toprenners met de wil om te presteren van anderen?
"Dat begint met inspireren, en heel nadrukkelijk samen die plannen maken en de strategieën maken", aldus sportief directeur Merijn Zeemaan aan NOS. "Continu blijven uitdragen dat je met elkaar de Tour de France wint, dat je met elkaar een klassieker wint. Dat iedereen zich daar een onderdeel van voelt en van wil voelen."
OPOFFERING
Het is dan ook van immens belang dat er zeer open wordt gecommuniceerd, aldus Zeeman. "Zodat anderen ook zien wat Jonas, Wout of Primoz opoffert voor jou of voor het team, daarvoor heb je open en eerlijke gesprekken nodig. Dat is een absolute voorwaarde."