Het is al even geleden dat we Wout van Aert nog zagen meedingen naar de zege in een tijdrit. De slottijdrit in de Tour de France van 2022 moet zowat de laatste zijn geweest gezien Van Aert verstek gaf voor het WK tijdrijden enkele weken later.
In de Tirreno was er ook een tijdrit maar daar is Van Aert absoluut niet voluit gegaan. Nochtans was het de eerste tijdrit die de Kempenaar mocht rijden met de veranderde UCI-regels. Voor renners van 1m90 of meer mogen trapas en het uiteinde van het stuur vanaf dit jaar immers 5cm verder uit elkaar worden geplaatst. Ook de handgrepen mogen 4cm hoger dan renners onder de 1m90. Dat werd beslist voor zowel het comfort van de renners als de veiligheid, weet Het Nieuwsblad te melden.
Maar in principe zou het dus een groot voordeel voor Van Aert moeten opleveren ten opzichte van zijn vorige positie. “De dinsdag na Parijs-Roubaix zijn we met Wout een halve dag tests gaan doen in de windtunnel”, legt Mathieu Heijboer uit. “Daarbij hebben we gezien dat het hem sneller maakt als we zijn handpositie verhogen. Hoeveel, dat hou ik voor mezelf”, klinkt het met een knipoog.
Maar het mag duidelijk zijn dat er winst wordt geboekt. “Zijn handgrepen staan iets schuiner naar boven. Dat is niet alleen aerodynamischer, het is ook comfortabeler. Wout was er erg over te spreken.”
In de Tirreno was er ook een tijdrit maar daar is Van Aert absoluut niet voluit gegaan. Nochtans was het de eerste tijdrit die de Kempenaar mocht rijden met de veranderde UCI-regels. Voor renners van 1m90 of meer mogen trapas en het uiteinde van het stuur vanaf dit jaar immers 5cm verder uit elkaar worden geplaatst. Ook de handgrepen mogen 4cm hoger dan renners onder de 1m90. Dat werd beslist voor zowel het comfort van de renners als de veiligheid, weet Het Nieuwsblad te melden.
Maar in principe zou het dus een groot voordeel voor Van Aert moeten opleveren ten opzichte van zijn vorige positie. “De dinsdag na Parijs-Roubaix zijn we met Wout een halve dag tests gaan doen in de windtunnel”, legt Mathieu Heijboer uit. “Daarbij hebben we gezien dat het hem sneller maakt als we zijn handpositie verhogen. Hoeveel, dat hou ik voor mezelf”, klinkt het met een knipoog.
Maar het mag duidelijk zijn dat er winst wordt geboekt. “Zijn handgrepen staan iets schuiner naar boven. Dat is niet alleen aerodynamischer, het is ook comfortabeler. Wout was er erg over te spreken.”