Er was de laatste week al flink wat te doen rond de boete die Mathieu van der Poel kreeg na de tijdrit in de Ronde van Zwitserland. Er zijn zowel analisten die het begrijpen, Tom Dumoulin behoort echter niet tot die categorie. Hij is meteen ook messcherp voor de UCI.
LEES OOK: Dumoulin onthult: dit is waarom Van Der Poel het NK links laat liggen
Zure boeteHet verhaal is gekend: Van der Poel nam plaats in de hotseat – wanneer je de voorlopig beste tijd hebt – in bloot bovenlijf. Dat is echter niet toegestaan volgens de regels, een renner moet steevast in een wieleroutfit te zien zijn. Het leverde Van der Poel een boete op van 500 Zwitserse frank.
Dumoulin denkt er het zijne over in de NOS wielerpodcast. “Er is al veel over gezegd en geschreven, maar ik vraag me af of je daar echt een boete voor moet geven. Ik snap wel dat je als UCI zijnde ergens een grens wil trekken.” Maar de Nederlander vindt het desondanks overdreven.
Met name het bedrag vindt Dumoulin er los over gaan. “Het was een boete van 500 Zwitserse frank. Als ik een verkeersboete krijg voor te snel rijden van 200 euro, dan schrik ik me al helemaal kapot. Dit kost dus zomaar eventjes 500 Zwitserse frank. Hij zal er geen minuut minder om slapen, maar het is best veel geld als je het zo bekijkt”, oordeelt Dumoulin dan ook.

Verkeerde focus bij de UCI
Dumoulin nam daarbij ook de UCI stevig op de korrel. Volgens de Nederlander houdt de internationale wielerbond zich te veel bezig met pietluttigheden, terwijl de echte problemen volgens hem onbesproken blijven.
“Ze delen boetes uit voor dit soort flauwekul, maar van zelfkritiek hoor je weinig bij de UCI. Dat steekt toch wel. Als er iets was gebeurd door een gevaarlijke drempel of een gevaarlijke aankomst (wat helaas niet uitzonderlijk is), dan hadden we niet zoveel tijd besteed aan het blote bovenlijf van Van der Poel.” Volgens hem zou de UCI zich beter meer bezighouden met de veiligheid van de renners.

Niet slim van Van der Poel
Desondanks waren er ook mensen die Van der Poel kritisch bekeken na dit incident. Zo was Philippe Gilbert best streng. “Hij is minstens 30 minuten op de hot seat gebleven. Hij had ruim de tijd om een truitje aan te trekken”, velt hij zijn oordeel bij Dans Le Peloton. “Publicitair gezien voor zijn team was dat zeer belangrijk. Er zijn teams die zouden dromen van een situatie waarin je live te zien bent voor miljoenen kijkers.”
Volgens Gilbert had Van der Poel om te beginnen al meer rekening moeten houden met zijn eigen sponsors. “Dit was niet al te slim. In de verschillende ploegen waar ik heb gereden, werd het altijd slecht bekeken wanneer er beelden werden gepubliceerd waarop we niet gekleed waren”, besloot hij.
Kevin De Jonghe