Toen Premier Tech begin november aankondigde dat het na vier jaar Israel-Premier Tech en één seizoen Astana verliet, kreeg CEO Jean Bélanger meteen een lawine aan telefoontjes en e-mails. Plots wilden verschillende ploegen het kapitaalkrachtige Canadese bedrijf als sponsor inlijven. Maar tussen die vele gegadigden liep één duo niet meteen in de kijker: Christoph en Philip Roodhooft. En net zij wonnen uiteindelijk de strijd.
LEES OOK: Alpecin laat champagnekurk knallen met langverwachte primeur
“De connectie met Christoph en Philip gaat vijf jaar terug”Op de persconferentie in Antwerpen schetste Bélanger openhartig hoe de deal tot stand kwam. De klik met de Roodhooft-broers bleek al jaren te bestaan. “Bij Christoph en Philip vond ik een menselijke connectie die zeker vijf jaar teruggaat,” vertelt hij.
“Toen zaten we nog bij andere teams, maar Philip hield de conversatie gaande. We gingen eens een koffie drinken of een glas wijn. Of ik kreeg een kort, informeel berichtje op WhatsApp.”
Wat hem vooral opviel: nooit werd er druk gezet. “Nooit klonk zijn boodschap als: ‘Wanneer kom je naar onze ploeg? We kunnen je iets beter bieden!’ Het ging om vertrouwen opbouwen en een goede band smeden.”

Veel interesse, maar weinig echtheid
Toen Premier Tech zijn vertrek aankondigde, stond Bélangers inbox roodgloeiend. Maar die stortvloed aan contacten overtuigde hem allerminst. “Ik heb veel WhatsApps en e-mails gekregen. Veel mensen waren geïnteresseerd. Maar dat voelde opportunistisch,” legt hij uit.
En precies díe ingesteldheid deed hem richting Alpecin en Fenix kijken. “Wat Christoph en Philip doen, spreekt me meer aan. We denken allebei op de lange termijn en delen dezelfde waarden.”
Natuurlijk speelde ook supersterrenstatus mee. Bélanger geeft toe dat Mathieu van der Poel een duwtje in de rug was. “Zijn aanwezigheid heeft onze interesse gewekt,” aldus de CEO. “Maar de persoonlijke klik was belangrijker. Het zou opportunistisch zijn om speciaal voor één renner naar een ploeg te komen.”
Stan Strubbe