Decathlon CMA CGM heeft zich verzekerd van twee ervaren ploegleiders: Heinrich Haussler en Mark Renshaw. De Australiërs komen over van respectievelijk Red Bull-BORA-hansgrohe en XDS Astana, en krijgen direct een prominente rol binnen de Franse WorldTour-formatie. Vooral Renshaw wordt een sleutelfiguur: hij moet de sprinttrein rond Olav Kooij gaan smeden.
Sprintproject als prioriteit
Teammanager Sébastien Joly spreekt van een logische stap binnen de ontwikkeling van de ploeg. “Deze twee nieuwe ploegleiders brengen een mooie balans tussen de Franse teamcultuur en de Anglo-Saksische renners en stafleden”, aldus Joly. “Mark Renshaw zal zich richten op het sprintproject, dankzij zijn ervaring als lead-outman en zijn successen als sportdirecteur.”
Voor Renshaw betekent het een terugkeer naar Frankrijk, waar hij in 2004 zijn profcarrière begon bij Fdjeux.com. Na jaren als sprintaantrekker van Mark Cavendish en recente periodes als coach en ploegleider bij Astana, begint hij opnieuw aan een project dat hem op het lijf geschreven is. Met Kooij, én met aangewezen lead-outpionnen als Hoole, Ghys en Bol, heeft hij een bijna volledig nieuwe sprinttrein tot zijn beschikking.
“Werken met enkele van de beste sprinters van het peloton is enorm motiverend”, zegt Renshaw. “De aanwezigheid van een toegewijd sprintproject was het belangrijkste element dat me overtuigde. Het voelt als het afronden van een cyclus om terug te keren naar een Frans team.”

Haussler vormt klassiekertrio met Rowe en Jurdie
Heinrich Haussler wordt ingezet op zijn favoriete terrein: het klassieke voorjaar. Hij vormt samen met Luke Rowe en Julien Jurdie het nieuwe leidinggevende trio voor de kasseikoersen. “Mijn passie voor de klassiekers kan ik hier volop kwijt”, zegt hij. “Ik wil mijn ervaring overbrengen op de nieuwe generatie renners.”
De klassieke kern van Decathlon CMA CGM krijgt er bovendien een stevige naam bij. Met de komst van Tiesj Benoot – net als Kooij afkomstig van Visma | Lease a Bike – en de aanwezigheid van Oliver Naesen beschikt de ploeg over meerdere vaste waarden voor de voorjaarsklassiekers. Haussler ziet dat als een kans: “Het project is ambitieus. Ik ben blij daar deel van uit te maken.”

Nieuwe koers voor de Franse ploeg
De aanstellingen van Renshaw en Haussler passen in een bredere internationale stap die de ploeg zet in aanloop naar 2026, wanneer de naam volledig verandert in Decathlon CMA CGM. Joly: “Ze kennen het moderne wielrennen door en door en combineren ervaring als renner met moderne werkmethoden. Dat is precies wat we nodig hebben om de volgende stap te zetten.”
Met een opkomende sprinttrein rond Kooij en een versterkte klassieke kern oogt het project voor 2026 ambitieuzer dan ooit.
WN Redactie