Het zijn hoogdagen voor het Belgische vrouwenwielrennen. Lotte Kopecky beleeft dan wel een moeilijke periode, maar een Belgische ploeg stond wel al dagen aan de top van het klassement in de Tour de Femmes (met Kim le Court, nvdr), ook bij de vrouwen de grootste wielerwedstrijd ter wereld. Patrick Lefevere is een tevreden man.
LEES OOK: Niet Kopecky, maar deze vrouw houdt Belgische eer hoog: "En er zit meer in"
Geen onderlinge nijdOok daar heeft Lefevere zijn functie als CEO opgegeven, maar uiteraard blijft hij nauw betrokken. Hij is trots op het verhaal tot nu toe: “De ploeg heeft het voorbije jaar enorm veel progressie gemaakt, om de simpele reden dat we veel geïnvesteerd hebben in de omkadering. Met Jolien D’hoore, Stijn Steels en Fien Delbaere hebben ze drie Belgische ploegleiders, aangevuld met een Britse met een prachtige naam, Dani Christmas. Ze zijn erin geslaagd een goede groep te creëren.”
Dat gezegd zijnde wil Lefevere ook meteen een hardnekkig gerucht de wereld uithelpen. Althans, het is iets waar hij bij AG Insurance-Soudal niets van merkt: “Ze zeggen wel eens dat vrouwen onderling jaloers zijn op elkaar, maar daar valt bij ons niets van te merken”, klinkt het immers duidelijk. Dat het aanzien van het vrouwenrennen gegroeid is heeft daar mee te maken.
“Ze rijden met dezelfde fietsen als de mannen, ze hebben dezelfde kleding als de mannen, hebben hun eigen bus en truck, ze rijden met dezelfde wagens. Vroeger werd het vrouwenwielrennen geleid door mensen die het als hun hobby deden, die in hun vrije tijd een vrouwenploeg begeleidden. Nu hebben ze personeel dat exclusief voor het vrouwenteam werkt. Als je ziet van waar ze komen: dat was de oertijd.”
Grootste Belgische talent
Dit alles heeft er ook voor gezorgd dat het algemene niveau flink is gestegen, al zijn er nog steeds flinke stappen te maken. Maar Lefevere zag het groeien, hij staaft met cijfers: “Er wordt veel meer geïnvesteerd”, zegt hij bij Het Nieuwsblad. “Ik heb destijds de ploeg overgenomen van Natacha Knaven voor 250.000 euro, nu werken we met een budget van vier miljoen euro. En we behoren nog niet tot de grote jongens.”
En de toekomst oogt mooi, zeker omdat de ploeg volgens Lefevere ‘the next big thing in België’ aan boord heeft: “We hebben ook geïnvesteerd in een ‘developmentteam’ omdat we ook jonge Belgische rensters willen vinden. Dat zal nog wel wat tijd vragen, maar met Lore De Schepper hebben we al wel zo’n jong talent aangetrokken. Zij is de toekomst van het Belgische vrouwenwielrennen.”