- Update onderaan artikel - Het valt haast niet meer te ontkennen: de fusieploeg tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step staat in de steigers. De Nederlanders hebben nu alvast een grote sponsor aan de haak geslagen voor de nieuwe fusieploeg.
De nieuwe fusieploeg heeft voor de komende jaren een eerste nieuwe belangrijke sponsor aangetrokken, namelijk het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon. Het bedrijf uit Seattle is een van de grootste bedrijven ter wereld dat zo de wielersport binnenstapt. Dat bevestigde de Nederlandse marketeer Chris Woerts donderdag in het televisieprogramma Vandaag Inside.
Flink wat cash
De Nederlandse site Wielerflits beweert dan weer te weten dat Amazon geen naamsponsor wordt, maar wel een co-sponsor. Naar verluidt zou Amazon ongeveer 15 miljoen op tafel leggen. Sinds 2022 werkt Amazon al nauw samen met de ploeg van Wout van Aert. Vorig seizoen werd voor het eerst de serie ‘All-in team Jumbo-Visma' op streamingdienst Prime (van Amazon) gelost en ook een vervolg is in de maak.
Niet alleen met Amazon lijkt alles beklonken. Ook fietsconstructeur Specialized wordt als een van de belangrijkste partners van de nieuwe ploeg gezien. Getuigen zagen vertegenwoordigers van het fietsenmerk en de ploeg elkaar al ontmoeten in de Nederlandse stad Breda.
UPDATE: Fusieplannen in de vuilbak?
Met Amazon heeft de fusieploeg straks dus al meteen een eerste grote sponsor beet, of toch niet? Want waar Wielerflits spreekt over een sponsor voor de fusieploeg, hebben ze daar bij Het Laatste Nieuws toch een andere kijk op. Zo menen zij te weten dat net door de intrede van Amazon de fusieplannen van Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma van tafel zijn geveegd.
"Er zou dan sprake zijn van de superploeg Visma-Amazon en niet langer van een grootse fusie met Soudal Quick-Step", klinkt het daar duidelijk. Al kunnen hier toch de nodige vraagtekens bij worden gesteld. Vooraleerst was het Wielerflits die met de primeur kwam over de fusie, en zal Amazon ook voor 'maar' 15 miljoen euro investeren.
Het mag dan wel een wereldspeler zijn, dat bedrag is met hun omzet van 1,7 miljard euro in Nederland, en meer dan 500 (!) miljard euro wereldwijd, niet meer dan drinkgeld. Met andere woorden: de soap blijft duren.