De breuk tussen Lotto Dstny en fietsenfabrikant Ridley zorgde voor heel wat opschudding in de Belgische wielerwereld. De Belgische formatie besloot om na 12 jaar samenwerking te vertrekken bij het Limburgse bedrijf en ging in zee met het Baskische Orbea. "Een zware klap. Slechte reclame voor mijn bedrijf en zéker onterecht.”
“Geen enkele Orbea-fiets is beter dan de onze. Ik geef het op een briefje: ten laatste in 2026 zijn onze fietsen weer te zien in het Tour-peloton", haalt CEO Jochim Aerts uit in een interview met Het Laatste Nieuws. Een week na de breuk met Lotto Dstny sprak de grote man achter Ridely nog maar eens zijn ongenoegen uit over de manier waarop de Belgische wielerformatie is omgegaan met de hele situatie.
Lotto Dstny zou de keuze voor Orbea hebben gemaakt omdat het Baskische bedrijf bereidt is extra geld te pompen in de traditieformatie. “Lotto-Dstny had twee miljoen extra budget nodig om hun toekomst en in deze het contract van Arnaud De Lie veilig te stellen. Dat bedrag wilde het uit de fietsbranche puren, maar voor de gezondheid van mijn bedrijf kon ik dat niet geven", legt Aerts uit.
TOEKOMST
En toch ziet de CEO van Ridley de toekomst groots in. “Ik ben er zeker van dat Ridley ten laatste in 2026 sponsor is van een ploeg die aan de start staat van de Tour. Meer details kan ik daarover niet kwijt, omdat de afronding met Lotto-Dstny nog geen feit is", blijft hij mysterieus.Al zet Aerts de deur voor een nieuwe samenwerking met Lotto Dstny nog op een kier. “Zeg nooit nooit. Voor een Belgische ploeg als Lotto-Dstny zijn wij alleszins de best mogelijke partner. Een honderd procent match, alleen heeft de ploeg aangestuurd op een pijnlijke breuk en ons fikse imagoschade bezorgd.”