Het is een rivaliteit waar noch zij zelf noch de buitenwereld aan kan ontsnappen: die tussen Wout van Aert en Mathieu van der Poel. De renners hebben echter veel respect voor elkanders prestaties en is het voor de wielerfan een absolute zegen dat we de topprestaties van beide heren van dichtbij kunnen aanschouwen.
Echter dragen veel mensen toch een voorkeur weg voor één van de twee, evenwel zonder daarbij enige wrok te koesteren tegenover de ander. Hun kwaliteiten en palmares liggen alvast heel dicht bij elkaar, maar wie zou nu eigenlijk de populairste zijn: Wout van Aert of Mathieu van der Poel? Dat gingen wij toch even uitzoeken aan de hand van sociale media, en kwamen daarbij tot een opvallende vaststelling.
Om te beginnen gingen we even langs op Twitter om het aantal volgers van beide heren te bekijken. In het geval van Van der Poel zijn dat er zo’n 211 duizend tegenover 261 duizend voor Van Aert. Een licht voordeel voor de Belg dus op het veelbesproken platform van Elon Musk. Op Instagram zijn de rollen dan weer omgedraaid. 838 duizend volgers voor Van Aert, Van der Poel klokt daar af op 982 duizend volgers.
Op misschien wel het belangrijkste sociale medium als wielrenner zijnde, Strava, is het opnieuw Van Aert die aan het langste eind trekt. 420 duizend volgers tegenover 376 duizend. Waar ze elkaar in de koers geen duimbreed toegeven kan dat ook geconcludeerd worden over de populariteit op sociale media. Maar het laatste woord is toch voor Van der Poel op Facebook. Met 387 duizend volgers doet hij daar immers significant beter dan Van Aert met 160 duizend.
Het eindresultaat: 1 miljoen en 956 duizend volgers voor Van der Poel, 1 miljoen en 679 duizend volgers voor Van Aert. Dat maakt dus een verschil van een dikke 300 duizend volgers in het voordeel van de Nederlander. Of hoe ze ook in mate van populariteit waanzinnig dicht bij elkaar liggen.