Na jarenlang net naast de mooiste overwinningen te hebben gegrepen, is het eindelijk raak voor Wilco Kelderman. De 35-jarige renner van Team Visma | Lease a Bike soleerde zondag op indrukwekkende wijze naar de Nederlandse titel op de weg en boekte daarmee zijn eerste overwinning in elf jaar. Na afloop overheerste vooral ongeloof.
“Dit is een heerlijk gevoel”, vertelde een zichtbaar geëmotioneerde Kelderman na afloop bij de NOS. “Het is lang geleden dat ik nog eens een rit in lijn heb gewonnen. Ik denk zelfs sinds mijn tijd bij de beloften. Ik heb wel eens een tijdrit gewonnen, maar nog nooit op deze manier. Het moest er een keer van komen. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar vandaag was die dag.”
LEES OOK: Eindelijk raak: Kelderman soleert naar Nederlandse titel
Al vroeg mee in de aanvalKelderman koos al vroeg voor de aanval op het zware parcours rond Nijmegen, al was dat niet vooraf het plan.

“Het was niet per se mijn insteek om zo vroeg te gaan”, legde hij uit. “Ik merkte alleen al snel dat de koers heel lastig te controleren was en dat je beter van voren kon zitten. Daarom ben ik meteen meegesprongen. De samenwerking liep daarna niet optimaal, waardoor er nog een groep terugkwam. Toen besloot ik opnieuw aan te vallen. Dan moet je natuurlijk wel de benen hebben, en die had ik vandaag.”
Aanvankelijk kreeg Kelderman gezelschap van Tim Marsman en Darren van Bekkum, maar op de beklimmingen reed hij zijn medevluchters één voor één uit het wiel.
“Of ik me de sterkste voelde? Dat is moeilijk te zeggen. Je moet vooral slim koersen en op de juiste momenten meezitten. Op de klimmetjes kon ik het verschil maken en op de tussenstukken was het vooral een kwestie van mijn eigen tempo rijden.”
“Ik kan het bijna niet geloven”
Toen Kelderman met nog één ronde te gaan ruim anderhalve minuut voorsprong had, durfde hij het nog altijd niet helemaal te geloven.
“Ik dacht zelfs nog: word ik straks toch nog teruggepakt? Het is allemaal nog moeilijk te beseffen.”
Na een carrière vol ereplaatsen en tegenslagen voelt deze overwinning extra bijzonder. De rood-wit-blauwe kampioenstrui krijgt hij de komende maanden dan ook met trots om de schouders.
Geen Tour, wel nieuwe doelen
Hoewel de nationale titel normaal gesproken een prachtig visitekaartje richting de Tour de France zou zijn, verwacht Kelderman niet alsnog aan de start te verschijnen.
“Dat hoop ik eerlijk gezegd ook niet”, zei hij verrassend. “Ik heb me helemaal niet voorbereid op de Tour. Ik ben in goede vorm, maar de jongens die daar naartoe gaan, werken daar al maanden naartoe.”
Na zijn vroege uitval in de Giro d’Italia werkte Kelderman verder aan zijn vorm in de Ronde van Zwitserland.
“Daar heb ik alles gegeven, maar voelde ik dat ik nog niet op mijn allerbeste niveau zat. Vandaag zie je wat er mogelijk is als alles samenvalt. Waarschijnlijk trek ik de kampioenstrui voor het eerst aan in de Ronde van Polen.”
WN Redactie