Wilco Kelderman heeft zijn carrière bekroond met de Nederlandse titel op de weg. De 35-jarige renner van Team Visma | Lease a Bike reed op indrukwekkende wijze solo naar de overwinning op het zware parcours rond Nijmegen. Voor Kelderman betekende het zijn eerste overwinning in elf jaar én zijn allereerste profzege in een wegwedstrijd.
Bauke Mollema stelde met een late aanval het zilver veilig, terwijl de verrassend sterke Jochem Kerckhaert van BEAT CC p/b Saxo naar het brons sprintte.
LEES OOK: Visma onder vuur na Van Aert-beslissing: "Dat doe je niet!"
Zware omloop zorgt direct voor spektakelHet Nederlands kampioenschap werd verreden op een loodzwaar parcours rond Nijmegen. Vijftien keer moesten de renners een ronde van 10,7 kilometer afleggen, met telkens de beklimmingen van de Van Randwijckweg en de Oude Holleweg. In totaal kregen de deelnemers ruim 2.600 hoogtemeters voorgeschoteld.

Al vroeg ontstond een sterke kopgroep met onder meer Kelderman, Mollema, Tibor Del Grosso, Mike Teunissen, Cees Bol en Frank van den Broek. Nadat de voorsprong begon terug te lopen, maakten meerdere achtervolgers de oversteek, maar het was uiteindelijk Kelderman die de koers volledig openbrak.
Beslissende aanval op zestig kilometer van de finish
Op zo’n 65 kilometer van de meet plaatste Kelderman zijn eerste grote aanval. Alleen Tim Marsman en Darren van Bekkum konden volgen.
Het drietal werkte goed samen, maar naarmate de wedstrijd vorderde moest Van Bekkum afhaken. Niet veel later versnelde Kelderman opnieuw. Marsman had geen antwoord en zag de Visma-renner alleen verdwijnen richting de nationale titel.
Achter de ontketende koploper probeerden onder anderen Dylan van Baarle, Pascal Eenkhoorn, Del Grosso en Mollema nog het gat te dichten, maar de samenwerking verliep stroef. Kelderman bleef daardoor alleen maar verder uitlopen.
Bekroning van een indrukwekkende loopbaan
Bij het ingaan van de laatste ronde bedroeg de voorsprong van Kelderman al meer dan anderhalve minuut. Daarmee leek de strijd om de overwinning beslist.
In de achtervolgende groep demarreerde Mollema op twee kilometer van de finish nog succesvol richting de tweede plaats. Kerckhaert verraste vervolgens door de sprint om het brons te winnen.
Voor Kelderman is de rood-wit-blauwe trui een bijzonder hoofdstuk in een carrière waarin hij jarenlang tot de beste klassementsrenners van Nederland behoorde, maar waarin overwinningen schaars bleven. Na elf jaar zonder zege mocht hij nu eindelijk weer eens de armen in de lucht steken, en dat gebeurde meteen met misschien wel de mooiste overwinning uit zijn loopbaan: de Nederlandse titel op de weg.
WN Redactie