Primoz Roglic behoorde de afgelopen jaren steevast tot de allersterkste renners in het WorldTour-peloton. De laatste tijd horen en zien we echter niet veel meer van de kalme Sloveen, die dit jaar mikt op een vijfde eindzege in de Vuelta a España. Tot vrijdagmiddag, toen de routinier ‘ineens’ het Sloveens kampioenschap tijdrijden naar zich toetrok.
Het betekende pas de eerste zege van het jaar voor Roglic, die dit jaar al wel de nodige ereplaatsen – dat waren er nogal wat! – bijeensprokkelde. Zijn zege op het nationale ITT-kampioenschap zal ongetwijfeld als een welkome zege aanvoelen, ondanks dat de tegenstand misschien niet je van het was.
Laatste zege van Roglic dateerde al van bijna anderhalf jaar terug
De viervoudige Vuelta-winnaar versloeg Roman Ermakov en Jakob Omrzel (beiden Bahrain Victorious) en reed ze op het 28 kilometer lange en licht glooiende parcours in Karteljevo op respectievelijk 1 minuut en 28 seconden en 1 minuut en 41 seconden.
De laatste zege van Roglic dateerde ondertussen alweer van eind maart van vorig jaar. Toentertijd wist hij de slotrit in de Ronde van Catalonië bij te schrijven op zijn rijkelijk met zeges gevulde palmares. Daarna volgde een toch wel redelijk lange periode van droogte.
''Het was warm'', reageerde Roglic op voor hem o zo karakteriserende wijze na afloop bij RTV Slovenija. ''Ik zeg altijd dat een overwinning een overwinning is. Elke overwinning is speciaal en ik ben heel blij met iedere overwinning. Zelfs deze, want ik heb al heel lang niet meer gewonnen.''
Gaat Roglic naar de Vuelta en wat met zijn wielerpensioen?
Naar verluidt is het nog geen zekerheidje dat de gelauwerde renner van Red Bull-BORA-hansgrohe later dit jaar naar het grootste wielerbal in Spanje trekt. Mocht hij wel gaan, kan een eventuele vijfde eindzege betekenen dat hij in zijn uppie recordhouder wordt (momenteel deelt hij het record namelijk nog met Roberto Heras).
''Over de Vuelta denk ik later wel na'', besloot Rogla, die ten slotte ook nog inging op vragen over zijn mogelijkerwijs aanstaande wielerpensioen (hij mag bij zijn volgende verjaardag immers alweer 37 kaarsjes gaan uitblazen). ‘’Als ik iets wist en iets te zeggen had, zou ik dat graag doen. Er wordt veel gespeculeerd en gegokt, en ik kan alleen maar zeggen dat alles mogelijk is. Na het seizoen zullen we zien wat er gebeurt’’, hield hij op typische wijze een slag om de spreekwoordelijke arm.
LEES OOK: Stevige kater: Visma LaB grijpt naast absolute toptransfer
Youri van den Berg