De Tour de France staat voor de deur en dus kijken wielerliefhebbers reikhalzend uit naar de Grand Départ. Dat betekent ook de terugkeer van de populaire wielertalkshows in de Lage Landen. Voor de Nederlandse kijkers is er dit jaar echter minder goed nieuws.
LEES OOK: Vannieuwkerke en Vive lé Velo zetten ontroerend project verder
Nederlanders (en Belgen) blijven thuisBij De Avondetappe staan er namelijk enkele opvallende veranderingen op het programma. Normaal trekt de NOS voor de opnames naar Frankrijk, maar deze Tour blijft de populaire wielertalkshow in eigen land. Volgens de omroep is dat het gevolg van de besparingen bij de publieke omroep.
Ook in België zijn dergelijke besparingen voelbaar, al trekt Karl Vannieuwkerke met Vive le Vélo opnieuw gewoon door Frankrijk. Voor de reporters ligt dat anders. De televisiecommentatoren werken al enkele jaren vanuit België en ook de ploeg van Sporza Tour op Radio 1 zal deze Tour niet vanuit Frankrijk uitzenden.
De vernieuwde versie van De Avondetappe wordt elke dag op een andere locatie in Nederland opgenomen. “Maar wel mét dat vertrouwde Avondetappegevoel”, verzekeren ze bij de NOS. “Zo schuift Dione (presentatrice Dione de Graaff, nvdr) met haar gasten aan op sfeervolle pleintjes, bij historische burchten en zelfs tussen de Nederlandse wijnranken.”

Vroege (of geen) uitzending
Alsof dat nog niet volstaat, moet De Avondetappe ook rekening houden met het WK voetbal. Na de eerste Touretappe zal er daarom geen uitzending zijn, net als op de vierde wedstrijddag.
Daarnaast verhuist het programma naar een vroeger tijdstip. Door de avondwedstrijden op het WK voetbal zal De Avondetappe voortaan al om 19.00 uur worden uitgezonden.
Kevin De Jonghe