Het veldrijden wordt dit seizoen meer dan ooit geconfronteerd met betaaltelevisie. Van de twintig crossen die Flanders Classics organiseert – acht Superprestige-manches en twaalf Wereldbekerrondes – zijn er twaalf enkel te bekijken achter een betaalmuur. Die evolutie roept veel debat op binnen de veldritwereld. Organisatoren, teams en fans botsen vaak op uiteenlopende verwachtingen. Onder meer Jurgen Mettepenningen uitte al zijn twijfels, maar volgens Tomas Van Den Spiegel is de richting die nu wordt ingeslagen onafwendbaar.
LEES OOK: Wellens haalt snoeihard uit richting Nys: “Damn, dat was slecht”
‘Het kijkgedrag is totaal veranderd’Van Den Spiegel wijst op een duidelijke verschuiving in de manier waarop sport wordt geconsumeerd. “Mensen kijken niet alleen maar via live-uitzendingen, maar via highlights, ‘behind the scenes’-content en interactieve formats”, zegt hij in WielerFlits. De traditionele lineaire televisie blijft volgens hem belangrijk, maar het publiek – zeker de jongere doelgroep – is al lang niet meer gebonden aan vaste uitzenduren.
De afgelopen tien à vijftien jaar hebben digitale platformen en sociale media een centrale rol ingenomen in sportbeleving. Voor partners als Telenet en Proximus betekent dat: inzetten op meer content, snellere formats en bredere distributie. Dat vraagt investeringen, en die moeten ergens vandaan komen.
De betaalmuur wordt volgens Van Den Spiegel zo een onderdeel van een nieuw economisch model dat de sport toekomstbestendig moet maken.

‘Dit is een gezonde mix’
Toch benadrukt Van Den Spiegel dat veldrijden niet volledig achter gesloten deuren verdwijnt. Fans die geen live-abonnement hebben, kunnen nog altijd terecht bij open kanalen. “Wie de live-uitzendingen mist, kan een uitgebreide samenvatting bekijken bij VRT of een integrale herhaling op een open net bij Telenet en Proximus”, legt hij uit.
Volgens hem ontstaat zo een hybride systeem waarin live-beleving – het product waarop betaalplatformen focussen – wordt gecombineerd met vrij toegankelijke samenvattingen en herhalingen. Hij ziet dat als een logisch antwoord op de diversiteit van het publiek. De sport moet volgens hem tegelijk jongere kijkers aanspreken én traditionele fans behouden.
Stan Strubbe