Hoe het hem komend weekend zal vergaan op het EK wordt nog even afwachten, maar vorige week in Lokeren werd het een ware frustratietocht voor Thibau Nys. Nochtans reed hij op een wolk na een knalopener van zijn seizoen op de Koppenberg.
LEES OOK: Sven Nys geeft preek aan eigen renner: "Maar hij luistert niet"
Op de limietHet waren echter technische problemen die Nys een pad in de korf staken. En daar zat ook vader Nys voor iets tussen. Hij gaf toe dat het zijn fout was. Inmiddels is hij ook met meer info gekomen over wat er nu precies fout liep met die shifters, waardoor die naar beneden zakten.
“We rijden sinds dit jaar met nieuwe sturen en wisten dat het probleem zich kon voordoen. Het stuur heeft een blinkende bovenlaag. Als je de remgreep monteert, bestaat altijd de kans dat die naar beneden zakt onder invloed van de druk die erop wordt uitgeoefend”, onthult hij bij Het Nieuwsblad.
Bij Het Laatste Nieuws gaat Nys sr er nog iets dieper op in: “De remgrepen zijn er met een ring en moer opgekneld. De kracht waarmee je die moer aandraait in de schroefdraad is uiteraard begrensd, anders riskeert het geheel kapot te springen. We zitten wat dat betreft op die limiet. Maar door de gladde laklaag van het stuur verzakken de shifters blijkbaar tóch nog wanneer je er bij het nemen van bepaalde hindernissen te veel kracht op uitoefent.”

(Te laat) actie ondernemen
En dus moe(s)t Nys de hand in eigen boezem steken: “Er is niets mis mee om toe te geven dat we beter wel actie hadden ondernomen.” Iets wat vanaf komend weekend ook zal gebeuren: “We gaan tussen de klem en het stuur een soort kous steken, zodat de shifter stevig op zijn plaats blijft zitten.”
“Lars van der Haar bijvoorbeeld doet het al jaren zo, bij Pim Ronhaar hadden we al zo’n tussenlaag gecreëerd. Het was mijn verantwoordelijkheid om het niet te doen met de fietsen van Thibau. Zaterdag was het geen probleem, zondag wel. Dat wordt nu opgelost.”
Kevin De Jonghe