Het afgelopen wereldkampioen werd er één met groot Belgisch succes. Remco Evenepoel kroonde zich tot wereldkampioen, maar wars er toch ook weer voldoende voer voor discussie. Zo bleek de koers rijden zonder wieleroortjes andermaal voor problemen te zorgen.
Zonder het te weten, spurtte Wout van Aert immers nog voor de derde plaats in Wollongong. "Zonder die oortjes is het een drama. Ik kom blijkbaar als vierde over de finish, maar ik zou niet kunnen zeggen of ik aan het sprinten was voor de tiende, vijftiende, of tweede plaats. Dat is niet meer van deze tijd", was hij streng.
Ook afgelopen maandag in de Tribune was onder meer Patrick Lefevere scherp. Hij noemde het zelfs ‘crimineel’. “Dat zijn zware uitspraken. Woorden als 'crimineel', dat komt hard aan”, reageert Belgisch UCI-lid Peter Van Den Abeele daarop bij Sporza.
GEEN VERANDERING
Die deed daar overigens uit de doeken dat er momenteel geen plannen zijn om WK’s in de toekomst mét oortjes te rijden, ondanks de felle kritiek. “De huidige voorzitter, David Lappartient, is ook geen voorstander om het terug te draaien, dus op korte termijn zal er niet veel veranderen."
En daar hebben ze bij de UCI klaarblijkelijk een goede reden voor. “De koers zou er attractiever door moeten worden. Je creëert meer chaos - in de gezonde zin van dat woord. Als er geen oortjes zijn, moet een renner meer afgaan op zijn impulsen en wordt hij minder geleid door instructies vanuit de volgauto."
Zonder het te weten, spurtte Wout van Aert immers nog voor de derde plaats in Wollongong. "Zonder die oortjes is het een drama. Ik kom blijkbaar als vierde over de finish, maar ik zou niet kunnen zeggen of ik aan het sprinten was voor de tiende, vijftiende, of tweede plaats. Dat is niet meer van deze tijd", was hij streng.
Ook afgelopen maandag in de Tribune was onder meer Patrick Lefevere scherp. Hij noemde het zelfs ‘crimineel’. “Dat zijn zware uitspraken. Woorden als 'crimineel', dat komt hard aan”, reageert Belgisch UCI-lid Peter Van Den Abeele daarop bij Sporza.
GEEN VERANDERING
Die deed daar overigens uit de doeken dat er momenteel geen plannen zijn om WK’s in de toekomst mét oortjes te rijden, ondanks de felle kritiek. “De huidige voorzitter, David Lappartient, is ook geen voorstander om het terug te draaien, dus op korte termijn zal er niet veel veranderen."
En daar hebben ze bij de UCI klaarblijkelijk een goede reden voor. “De koers zou er attractiever door moeten worden. Je creëert meer chaos - in de gezonde zin van dat woord. Als er geen oortjes zijn, moet een renner meer afgaan op zijn impulsen en wordt hij minder geleid door instructies vanuit de volgauto."