Tijdens de komende Ronde van Frankrijk rijdt Lotto niet onder zijn vertrouwde naam, maar als Lotto-CAPS. Dat heeft het team woensdag aangekondigd. Volgens Het Laatste Nieuws krijgt het West-Vlaamse bedrijf CAPS – gespecialiseerd in tank- en laadstations – als tijdelijke naamsponsor een ereplaats op het Tour-shirt van de ploeg. De samenwerking komt er als beloning voor een verlengd partnerschap tot eind 2026.
Strategische deal voor Lotto
CAPS is al sinds 2012 betrokken bij het Belgische team, oorspronkelijk als brandstofsponsor. Door de jaren heen groeide die samenwerking uit tot een vaste waarde binnen de ploeg. Zo prijkte het CAPS-logo jarenlang op het zitvlak van de renners – een opvallende plek, met veel zichtbaarheid tijdens koersbeelden.
Dat het bedrijf zijn contract nu verlengt tot eind 2026, is voor Lotto meer dan welkom nieuws. Na het vertrek van co-sponsor Dstny verkeerde het team in zwaar weer op vlak van budget en partners. Geruchten over een fusie met het Franse Arkéa doemden even op, maar lijken nu definitief van de baan. CAPS grijpt dit moment aan om de ploeg een hart onder de riem te steken – en zichzelf in de schijnwerpers te zetten tijdens het grootste wielerspektakel ter wereld.
CAPS wil meer dan tanken
Tijdens de Tour zal de ploeg dus onder de naam Lotto-CAPS verschijnen, met het logo prominent bovenaan het shirt. Voor drie weken mag CAPS zich tweede hoofdsponsor noemen – zonder dat de officiële naamsponsorpositie structureel is ingevuld.
De deal komt niet zonder commerciële visie. CEO Xavier Dewulf legt uit waarom dit voor CAPS een logische stap is. “We zagen dat onze sponsoring impact had in het professionele B2B-netwerk,” zegt hij. “Maar vandaag zijn we veel meer dan een tankkaartbedrijf. We zetten volop in op laadinfrastructuur voor elektrische wagens én op eetconcepten bij strategisch gelegen tankstations via onze Breakpoint-zaken.”
Met andere woorden: de Tour is het perfecte podium om die bredere positionering kracht bij te zetten, zeker in België, waar CAPS zijn wortels heeft. Dewulf is ook privé betrokken bij de koers: hij sponsort Wout van Aert tijdens diens veldritcampagnes.
Lotto zal het dus met een aangepaste naam en nieuw logo moeten doen in Frankrijk – een signaal van veerkracht in een periode waarin de ploeg hard op zoek blijft naar een structurele co-sponsor. Maar voor nu: drie weken lang is CAPS de morele én visuele tweede motor achter het team.