Wordt het een onoverzichtelijke veldslag of valt de letterlijke en figuurlijke schade mee? Vele coureurs (en hun ploegleiders) hebben toch best wat vrees voor de Giro d'Italia-gravelrit van zondagmiddag. En dan misschien nog vooral omdat één specifieke factor een belangrijke rol lijkt te gaan spelen.
We hebben het namelijk over de rangschikking in het algemeen klassement en derhalve de bijbehorende volgwagen-volgorde. Het is namelijk het algemeen klassement dat bepaalt welk team het dichtst achter het peloton mag rijden.
Neemt de organisatie te veel risico?
En dat is in een mini-editie van Strade Bianche natuurlijk wel zo wenselijk. Zondag heeft bijvoorbeeld de Astana-wagen positie één, daar Diego Ulissi zich zaterdagmiddag in de roze leiderstrui mocht hijsen. Lorenzo Fortunato staat tweede en rijdt ook voor Astana en dus is de Red Bull-BORA-hansgrohe-wagen voor Primoz Roglic numero twee in de parade.
''Het is een etappe zoals Roubaix of een Vlaamse klassieker'', legt Lidl-Trek-ploegleider Michael Schär uit bij Het Nieuwsblad. ''Als pakweg vijfde volgwagen rijd je vijftien seconden achter het peloton. Je kan nog zien wat er gebeurt en je kan er naar toe sprinten. Als je volgwagen vijftien bent, rijd je vijfenveertig seconden achter het peloton en lukt dat niet meer.''
Klare taal dus. ''Begin daar alstublieft niet over'', zei Gianni Meersman logischerwijs bij diezelfde Belgische dagkrant. Zijn ploeg Alpecin-Deceuninck staat namelijk allerlaatste in het klassement. ''Wij zijn drieëntwintigste en laatste in deze Giro. Wij rijden minuten, minuten, minuten achter het peloton'', aldus de Vlaming.
Uiteenlopende risico's bemoeilijken graveletappe
''Natuurlijk ben je dan te laat'', duidde Meersman nog. ''Vooraf briefen we onze renners: als je een probleem hebt, probeer door te rijden tot het einde van de strook. Daar zal altijd iemand staan. Maar sommige stroken zijn negen kilometer lang. Als je daar in het begin lek rijdt, moet je wachten tot wij er zijn met de volgwagen. Dan is je wedstrijd gewoon voorbij.''
Ploegleider Dimitri Claeys van Intermarché-Wanty kaartte nog een ander mogelijk probleem aan. ''Soms zit je zo ver achter het peloton dat de radioverbinding niet meer werkt. Radio Course zal je altijd wel blijven horen, maar de verbinding tussen de renners en de volgwagens kan wegvallen.''