De valpartij op de gladde wegen in de zesde etappe van de Giro d’Italia heeft grote gevolgen gehad voor Red Bull-BORA-hansgrohe. Jai Hindley, beoogd meesterknecht van Primož Roglič, moest na een zware smak de wedstrijd verlaten. Volgens Johan Bruyneel is dat een klap van formaat voor de Sloveense kopman. In de podcast The Move van Lance Armstrong liet de oud-ploegleider zich uitgesproken uit over de impact van Hindleys opgave.
De Australische ex-winnaar van de Giro kwam zwaar ten val in een massale crash, waarbij ook onder meer Mads Pedersen, Richard Carapaz en Derek Gee betrokken waren. Hindley maakte al snel duidelijk dat verder koersen geen optie meer was. “Toen je hem zag zitten, wist je meteen dat hij niet meer zou opstappen,” aldus Bruyneel. “Een renner van dat kaliber verlies je niet zomaar. Dit is een grote aderlating voor Roglič.”
Een strategisch probleem
Red Bull-BORA-hansgrohe begon de Giro met een duidelijke hiërarchie. Hindley, zelf ooit winnaar en tweede in deze ronde, stelde zich volledig in dienst van Roglič. “Hij had dat meerdere keren benadrukt. Die rol lag hem ook goed,” analyseert Bruyneel. “Hij was zijn belangrijkste steun op de zware dagen. En nu moeten ze het plan al in de eerste week omgooien.” Volgens de Belg is dat niet alleen tactisch lastig, maar ook mentaal een flinke tik.
De vraag is nu wie dat gat kan opvullen. Bruyneel zag in de eerste bergritten vooral Giulio Pellizzari en Hindley als gezellen van Roglič wanneer het steil werd. “De rest van het team was er niet. Dani Martínez zal zich moeten herpakken en meer verantwoordelijkheid nemen. Ook Pellizzari krijgt nu meer ruimte, maar voor zo’n jonge renner is dat niet vanzelfsprekend,” zegt hij.
Minder marge voor controle
De uitval van Hindley betekent dat Red Bull-BORA-hansgrohe mogelijk niet langer in staat is om de koers te controleren zoals gepland. “Ze zullen hun strategie moeten aanpassen,” aldus Bruyneel. “Voor een ploeg met de topfavoriet is dat een ongemakkelijke positie. Je verliest je tweede beste klimmer en dat verandert het hele evenwicht binnen je team.”
De Giro is nog jong, maar Roglič staat nu voor een zwaardere opdracht dan verwacht. Zonder Hindley zal hij vaker geïsoleerd komen te zitten. “Het wordt interessant om te zien hoe ze dat gaan opvangen. Ze zullen niet meer puur defensief kunnen rijden. Misschien moeten ze juist meer initiatief nemen om de koers naar hun hand te zetten,” besluit Bruyneel.