Voor wielerploegen blijft het veelal een zware opdracht om voldoende financiële middelen aan boord te krijgen. Dat gebeurt uiteraard in grote mate via sponsoring, met name de titelsponsors die voor het grote geld zorgen. Dat is zeker het geval bij TotalEnergies en Ineos.
Grote fusie
Twee absolute grootmachten, de één op vlak van energievoorziening, de ander in de chemische sector. Bij deze ploegen zou je dan ook niet meteen financiële problemen verwachten, maar desondanks ligt dat toch enigszins anders. Zo wil Ineos zijn financiële bijdrage mee gaan beperken, terwijl de Franse ploeg nu al twee jaar geen WorldTour-ploeg meer is.
Gezien TotalEnergies echter wel nog steevast een wildcard kreeg voor de grootste koersen – denk dan vooral aan de Tour de France – stelden zich daar niet meteen problemen. Door de opkomst van andere kleinere ploegen zoals Uno-X, Tudor en Q36.5 dreigen ze die wildcards echter te gaan verliezen.
Iets waar ze zich ook bij de Britse ploeg bewust van zijn. En zo zien ze volgens Escape Collective hun kans schoon om aan de haal te gaan met TotalEnergies. Zij zouden vanaf 2026 de nieuwe co-sponsor worden naast Ineos. Daarmee zou er dus wel een einde komen aan het bestaan van de Franse ploeg.
This is huge…
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) March 10, 2025
TotalEnergies might start sponsoring team Ineos and it can be called Ineos-TotalEnergies.
But what will happen with the current TotalEnergies team? With the talks that Arkea-B&B Hotels might also fold if they won’t find some sponsor, this is another bad news for… pic.twitter.com/KoJ7IHmZ10
Icoon verdwijnt
Vooralsnog gaat het hier om geruchten, maar die doen wel al enige tijd de ronde. Het lijkt alvast plausibel om te denken dat een mastodont als TotalEnergies geen genoegen blijft nemen met een ploeg zonder WorldTour-status. Indien dan ook nog enkele grote koersen zouden wegvallen valt meteen ook de laaste grote trigger voor sponsoring weg.
Zo zou er een einde komen aan wat toch een iconische formatie kan worden genoemd. Begonnen als Bonjour-Tourpargel in 2000 kent het huidige TotalEnergies immers al een rijke historie, achtereenvolgens genaamd als Brioches La Boulangère (2003-2004), Bouygues Télécom (2005-2008), Bbox Bouygues Télécom (2009-2010) en Team Europcar (2011-2015). Vanaf 2016 kwam Direct Energie aan boord, waar we nu dus spreken over TotalEnergies.
‼️ BREAKING NEWS ‼️
— Domestique (@Domestique___) October 6, 2023
According to Sporza, the merger between Jumbo-Visma and Soudal Quick-Step will NOT happen!
Bakala and Lefevere will keep on working together till 2025! Amazon will replace Jumbo as main sponsor! pic.twitter.com/ZE5s3chZH6
Geen unicum
Het verhaal van deze fusie doet alvast terugdenken aan de uiteindelijk spaak gelopen samenwerking tussen Soudal Quick-Step en het toenmalige Jumbo-Visma, nu zo'n anderhalf geleden. Ook daar was het de bedoeling dat de twee grootmachten zouden samensmelten, maar voornamelijk Patrick Lefevere en Quick-Step-eigenaar Zdenek Bakala staken ultiem nog een stokje voor de fusie.
Een naamsponsor die de overstap maakt naar een andere ploeg is overigens ook geen nieuw gegeven. Dat zagen we in het verleden bijvoorbeeld al gebeuren bij Soudal die de Lotto-ploeg verliet voor Quick-Step. Op hun beurt zagen die dan weer Deceuninck overstappen richting Alpecin.