Wat een seizoen is het alweer voor Remco Evenepoel. Afgelopen zondag kroonde hij zich ook voor de tweede opeenvolgende keer tot wereldkampioen tijdrijden. Al had dat verhaal wel helemaal anders kunnen aflopen.
Bijna drama
Want zo viel luttele seconden voor de start van zijn tijdrit zijn ketting nog van de fiets. Een fout van Evenepoel zelf, zo blijkt. Hij slaat mea culpa. Evenepoel trapte achteruit om zijn powermeter goed te zetten, waarna de ketting eraf viel. Hij kende nochtans het gevaar. "Ik heb het ook al eens voorgehad in het Baskenland. Ik mocht het eigenlijk niet meer doen - mijn schuld."
“Mijn hart stond stil. Ik trapte mijn ketting eraf, dat gebeurde ook al eens in het Baskenland. We rijden tegenwoordig met zo’n grote bladen rond, alles is zo minutieus afgestemd. En dan verloor ik ook nog eens mijn powermeter.”
De tijdrit werd da nook afgewerkt zonder die powermeter. Een stresserend gegeven. “Het werd een tijdrit puur op gevoel, zonder powermeter. Gelukkig hoorde ik bij de tussenpunten dat ik voorsprong won op Ganna. Gezien de omstandigheden was dit waarschijnlijk mijn moeilijkste tijdrit ooit”, verklaarde Evenepoel achteraf.
🚴🇨🇭 | Alles behalve een ideale start voor Remco Evenepoel. Stress en adrenaline gieren door het lichaam wanneer zijn ketting voor de start al voor problemen zorgt 💢💢 #Zurich2024
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) September 22, 2024
📺 Stream koers op HBO Max pic.twitter.com/ToBpXcgNdQ
Reddende engel
De mecaniciens schoten snel ter hulp toen de ketting ervan sprong op het startpodium. Nicolas Coosemans stond achteraf badend in het zweet. "Je wereld stort in. Dan moet je gewoon een knop omdraaien en doen wat er van je verwacht wordt. Maar achteraf moesten we wel een paar minuten bekomen”, is hij eerlijk tegenover Sporza.
Een oorzaak vond hij echter niet meteen. "Hoe dit kon gebeuren? Ik weet het niet. Tegenwoordig rijden renners met enorm grote voorbladen. Dat is allemaal heel fragiel.”
De nieuwe – gepersonaliseerde – ‘olympische’ fiets van Evenepoel heeft er volgens Coosemans alvast niets mee te maken. “Neen. Er is afgelopen week mee gereden. En buiten het frame zijn we alle componenten gewoon."