Het wielrennen is en blijft een gevaarlijke sport, dat is de voorbije maanden andermaal genoeg gebleken. Naar aanleiding daarvan kwam de UCI nu met een aantal nieuwe richtlijnen op de proppen.
Gele kaart!
De meest in het oog springende verandering komt er in de vorm van gele kaarten. Deze zullen - zoals dat in het voetbal het geval is - niet zichtbaar worden getoond, maar kan wel tot stevige schorsingen leiden.
Van diskwalificatie en zeven dagen schorsing bij twee gele kaarten in een eendagskoers of etappekoers, over 3 gele kaarten in 30 dagen en 14 dagen schorsing tot een maand lange schorsing bij 6 overtredingen in één jaar.
Op 1 augustus zal het systeem worden getest, tot 31 december van dit jaar. Naast renners kunnen ook ploegleiders of andere leden van de koers worden gesanctioneerd. Onderstaand ziet u de richtlijnen voor de gele kaarten en bijbehorende schorsingen.
Oortjes weg?
Daarnaast wordt er ook overwogen om iets te veranderen aan de oortjes die de renners dragen, of mogelijk zelfs te verbieden. Bij de UCI luidt het dat deze de renners te veel zouden afleiden. Tot slot kijken ze ook in eigen boezem en zou de 3 kilometerregel mogelijk worden verlengd tot 5 kilometer. Dit is het geval in etappewedstrijden zodanig dat klassementsmannen zich niet hoeven te mengen in het gewoel voor de etappezege.
“De veiligheid van renners is een prioriteit voor de UCI, en met dit in gedachten hebben we SafeR opgericht, een structuur gewijd aan veiligheid, die de belangrijkste belanghebbenden in het professionele wielrennen samenbrengt", klinkt het bij UCI-voorzitter David Lappartien.
"Ik ben ervan overtuigd dat de vandaag aangekondigde maatregelen, die de vrucht zijn van het werk van deze nieuwe instantie en die vele aspecten van het ecosysteem van de wegraces beïnvloeden, ons in staat zullen stellen vooruitgang te boeken in de richting van een veiligere sport.”
The UCI introduces new measures to promote safety at road races https://t.co/03e0WEi6eF pic.twitter.com/KxePIhdUTy
— UCI_media (@UCI_media) June 12, 2024