De wielerwereld daverde niet zo lang geleden op zijn grondvesten. Minister Vincent Van Quickenborne heeft immers een koninklijk besluit klaar om gokreclame binnen de sportwereld te verbieden. Dat zou een streep zijn door de rekening van onder meer Quick-Step - Alpha Vinyl.
De Belgische ploeg heeft namelijk Napoleon Games als (co-)sponsor. De plannen van Van Quickenborne steken stokken in de wielen van die samenwerking. Er zou een overgangsperiode tot 2025 komen, maar toch zou Napoleon Games onverbiddelijk van de Quick-Step-truitjes verdwijnen. Er kwam al heel wat kritiek op het besluit van Van Quickenborne. Bij Het Laatste Nieuws noemde Jurgen Mettepenningen de maatregel al een "absurd idee".
Patrick Lefevere, de manager van Quick-Step - Alpha Vinyl vroeg zich dan weer luidop af wat er zal gebeuren met Lotto-Soudal, dat gesponsord wordt door de Nationale Loterij. Dat bedrijft ontspringt de dans, al kan staatssecretaris Sammi Mahdi daar nog anders over beslissen. Jannie Haek, de CEO van de Nationale Loterij, dient Lefevere van antwoord bij Het Laatste Nieuws.
WEINIG KENNIS VAN ZAKEN
Volgens Haek moet Lefevere zich beter informeren. "Hebben we het over Lotto, dan spreekt al wie zegt dat ook hier een reclameverbod moet komen, met weinig kennis van zaken", klinkt het. "Wij zijn helemaal geen gokbedrijf. Wie zegt van wel, kent de spelsystematiek niet goed", aldus Haek.