Komende zondag krijgen we in Ponchateau het EK wielrennen. Dat belooft een spannende strijd te zullen worden, want lijkt er wel een man of vijf te kunnen meedingen naar winst. De eerste vereiste is uiteraard wel dat je als land goed kan samenwerken.
En dan wordt er voornamelijk naar Thibau Nys gekeken. Hij zit met Lars van der Haar, Pim Ronhaar en Joris Nieuwenhuyze immers met drie Nederlanders in zijn ploeg. Dat terwijl Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout ploegmaats zijn, en in andere koersen dus concurrenten zijn van Nys bij Pauwels Sauzen-Bingoal. Bij Nederland hopen ze alvast al op een scenario zoals Groenendaal-Nys op het WK in 2000.
“Thibau zit niet in het kamp van Pauwels Sauzen-Bingoal, wat toch zijn landgenoten zijn. Daar kunnen wij alleen maar ons voordeel mee doen”, stelde bondscoach Gerben de Knegt tegenover In de Leiderstrui.
“Het kan allemaal wel een rol gaan spelen. Als Iserbyt weg is, zal Vanthourenhout niet rijden en kan Nys feitelijk ook niet rijden. Maar dat vraag ik me dan toch wel af, of hij dat niet gaat doen”, insinueert hij dus mogelijke collaboratie van Thibau Nys.
VANTHOURENHOUT ONTMIJNT
Onze bondscoach, Sven Vanthourenhout, wil de zaak niet op spits blazen. “Ik denk dat de wedstrijdomstandigheden sowieso wel voor een stuk beslissen hoe we het tactisch moeten aanpakken. Je moet eerst ook wel het parcours goed kunnen inschatten, wat je pas kunt doen nadat je hebt gezien hoe de weersomstandigheden daar doorwegen”, reageert die eerder ontwijkend.
“We moeten dus echt kunnen inschatten wat dat teweeg brengt voor het parcours. Als dat dan een trage cross is zoals de Koppenberg, dan gaat er weinig tactiek aan te pas komen. Dan komt de tactiek van de dag gewoon naar voren. Krijg je een snelle editie, dan moet je wel gaan praten met de jongens”, aldus Vanthourenhout.
RIVALEN VOOR ÉÉN DAG
Maar ook bij de ploeg van Nys en Van der Haar, Baloise Trek Lions, verwachten ze geen problemen. "Je kunt daar natuurlijk veel over speculeren, maar de wedstrijd zal zwaar genoeg zijn. Op dat vlak zullen we niet in de problemen komen”, verwacht ploegleider Eric Braes.
"De renners spreken ook met elkaar, ze kunnen zulke situaties goed inschatten. Ze zijn mee in het verhaal hoe ze het moeten aanpakken."