Het parcours van de Tour de France 2024 is bekend. De grote namen weten meteen waar ze op hun hoede moeten zijn, want de ASO heeft enkele pittige etappes ingepland. Vooral de gravelrit op de tiende dag wordt er eentje om naar uit te kijken.
Het is niet ongebruikelijk voor de Tour de France om gravelwegen op te nemen in hun parcours. Maar een gravelrit van dit kaliber, dat hebben we nog niet vaak gezien. De renners krijgen maar liefst 14 onverharde stroken voorgeschoteld richting Troyes.
Etape 9 / Stage 9 - #TDF2024
— Tour de France™ (@LeTour) October 25, 2023
🚩 @VilledeTroyes - @VilledeTroyes 🏁 199 km
🤩 14 sectors of white roads, 32 km in total onto the gravel and into the dust.
🤩14 secteurs de chemins blancs pour un total de 32 km dans la poussière et les cailloux. pic.twitter.com/FDToSSiLIG
De ASO, de organisatie achter de Tour, wil volgens Jan Bakelants op die manier inspelen op de stijgende populariteit van het gravelracen. "Het gravel is populairder dan ooit, ook in de Giro zal volgend jaar een sterrato-rit zitten. En met de gravelrit in de Tour des Femmes vorig jaar heeft ASO een referentie", klinkt het bij Sporza.
"Die rit leverde toen veel spektakel op, dat zal nu niet anders zijn. Het wordt chaotisch, maar ik vind dat zo'n rit wel kan", ging Bakelants verder. "Pech kan een doorslaggevende factor spelen, het zorgt voor een extra stressfactor. Maar de Tour duurt drie weken, er kan buiten die rit om nog zoveel gebeuren."
MATERIAAL
Maar hoe gaan de ploegen moeten omgaan met hun materiaalkeuze? "De teams zullen zich baseren op de Strade Bianche-fietsen. Naast de 32 km op gravel is er ook nog 170 km op asfalt te rijden. Het wordt qua materiaal dus een evenwichtsoefening, maar de bandenconstructeurs zullen zich in de handen wrijven."