Moeten er doden vallen voordat ASO en UCI de koers veiliger maken?

Moeten er doden vallen voordat ASO en UCI de koers veiliger maken?

Symbolischer kan het haast niet. Bijna twee jaar na de horror van Katowice, hebben zowel Fabio Jakobsen als Dylan Groenewegen hun rit in de Tour beet. Mooi, maar is het dan zoveel beter met de veiligheid in de koers?

Ze leken allebei definitief verloren voor het professionele wielrennen, na die vreselijke vijfde augustus 2020 in de Ronde van Polen. Met een ongeoorloofd sprintmanoeuvre in Katowice, katapulteerde Groenewegen zijn concullega Jakobsen in het publiek.

Jakobsen overleefde de horrorcrash als bij wonder, revalideerde en is ondertussen misschien wel de rapste van het pak. Groenewegen moest eerst twee jaar door een woestijn van verwijten en psychologisch hulp, vooraleer ook hij de draad weer oppikte.

Automatische vraag bij deze dubbele wederopstanding, is of de koers twee jaar na datum  veiliger is. Het ontnuchterende antwoord is simpelweg ‘nee’. Althans niet in de Tour, het grootste en meest gehypete wielerevenement ter wereld.

Een paar voorbeelden? De sprint in Nyborg, waar Jakobsen won, liep behoorlijk bergaf. Het peloton denderde van een brug en belandde als vanzelf in een ‘gelanceerde spurt’, zoals dat heet. De renners pakten al een behoorlijke klad snelheid en legden er dan zelf nog eens een laagje bovenop.

Kregen we na Katowice niet te horen dat dergelijke ‘downhill sprints’ uit het rittenschema zouden worden geweerd? In Katowice zelf werd de traditionele aankomstzone geschrapt, begrijpelijk. Maar het ASO vindt het blijkbaar wel nog opportuun om deze aankomsten te selecteren. Vreemd.

Nog storender is dat het machtige ASO geen werk maakt van een veilige boarding in de laatste honderden meters. Vlaamse koersen kennen al enkele jaren het ‘Boplan-meubilair’: hoge gele afsluitingen die, netjes en loodrecht verbonden met elkaar, zowel vallende renners opvangen als onvoorzichtige toeschouwers uitsluiten.

Het is onbegrijpelijk en zelfs een beetje wraakroepend dat het rijke ASO niet investeert in deze boarding. Wat zagen we gisteren, in de rit naar Sonderborg die gewonnen werd door Groenewegen? Dezelfde ‘petieterige’ nadarhekjes als in Polen. Een beetje kriskras gerangschikt, waarschijnlijk omdat het drummende publiek ze millimeter voor millimeter in beweging kreeg. Of nog dommer: omdat het voor de plaatsers haast onmogelijk is om ze in een mooie rechte lijn te zetten.

Wie de sprint in Sonderborg vanuit de helikopter bekijkt, ziet hoe die hekjes wat in- en uitspringen en op die manier gevaar creëren voor de renners die denken dat er een gat is. Peter Sagan wees Van Aert letterlijk met de vinger, omdat hij volgens de Slovaak gevaarlijk sprintte. Akkoord, Van Aert reed niet helemaal recht, maar de ruimtes tussen hem en de nadar werden telkens ook wat groter of wat kleiner. Hemeltergend dat dit kan in de Tour.

We zagen trouwens ook weer smartphones opduiken in de finale, hangend over de weg. De Vlaamse boarding maakt dat onmogelijk of toch bijzonder moeilijk. De afsluiting drukt je door zijn scheve uitvoering sowieso al achteruit. Bovendien is hij zo hoog dat je er nog net met je hoofd bovenuit steekt. Wie daar nog een smartphone overheen wurmt, moet al twee meter lang zijn.

Tenslotte slaagt het UCI er nog altijd niet in om een sprint reglementair te laten verlopen. Sagan noemde gisteren Van Aert als onfaire sprinter. De pot verwijt de ketel.

Kijk nog eens opnieuw naar de helikopterbeelden in de sprint naar Nyborg, dag twee. Focus op Sagan. Zie dan hoeveel renners hij aanraakt, schoudert, hindert of op het randje de pas afsnijdt. Het was een duizendste geluk dat hij geen massale val veroorzaakte, toen zijn wiel wegschoot door zijn gedrum en een afzakkende renner bijna onderuit maaide.

De UCI laat dit gebeuren, schijnbaar tandeloos. Waar is het krachtdadig optreden als dravende cowboys ongestraft door het peloton laveren en onderweg – met enige zin voor overdrijving - alle renners aanraken die ze passeren?

POLL: Is de koers nu een pak veiliger geworden?

Laatste wielernieuws

<strong>'t Is Koers! Terugkeer Thibau Nys, eerste grote ronde bij de vrouwen</strong>
't Is Koers! Terugkeer Thibau Nys, eerste grote ronde bij de vrouwen

Luik-Bastenaken-Luik zit erop, het klassieke voorjaar is zo goed als gedaan. Mathieu van der Poel ...

39
39
Geen mirakel: kinesist Wout van Aert komt met fikse domper
Geen mirakel: kinesist Wout van Aert komt met fikse domper

Zoals hij zelf aangaf: het is inmiddels bijna vier weken geleden dat Wout van Aert tegen de grond ...

56
56
Controverse na 'vals spel' Van der Poel: 'Gebeurt wel vaker'
Controverse na 'vals spel' Van der Poel: 'Gebeurt wel vaker'

Mathieu van der Poel heeft afgelopen zondag niet voor een stunt kunnen zorgen in ...

33
33
<strong>Drama’s Van Aert en Evenepoel werken grote geeuw in de hand</strong>
Drama’s Van Aert en Evenepoel werken grote geeuw in de hand

Zo, dat was het alweer. Het wielervoorjaar van 2024 behoort tot het verleden, en dat is jammer ...

7
7
Ook Wout van Aert liet zich gaan: 'Feest tot in de vroege uurtjes'
Ook Wout van Aert liet zich gaan: 'Feest tot in de vroege uurtjes'

Voor Wout van Aert is het ongetwijfeld nog steeds wonden likken nadat hij zijn voorjaar door een ...

88
88
Ruben Van Gucht verklaart waarom hij afzijdig leeft van vrouw en kind
Ruben Van Gucht verklaart waarom hij afzijdig leeft van vrouw en kind

Ook voor Ruben Van Gucht was het alweer een erg druk voorjaar, dat hij straks nog afsluit met een ...

40
40
Visma-Lease a Bike hint naar groot nieuws over Wout van Aert
Visma-Lease a Bike hint naar groot nieuws over Wout van Aert

Wout van Aert blijft grote stappen zetten in zijn herstel. Dat blijkt andermaal uit een post op ...

59
59
Zijlaard zet ultrakorte proloog naar z'n hand, Nys finisht op vijf seconden
Zijlaard zet ultrakorte proloog naar z'n hand, Nys finisht op vijf seconden

De 77ste editie van de Ronde van Romandi&euml; werd afgetrapt met een 2,28 kilometer lange proloog ...

0
0
Schotte wil wielrennen op tv veranderen: 'Steek dat achter een betaalmuur'
Schotte wil wielrennen op tv veranderen: 'Steek dat achter een betaalmuur'

De laatste jaren is er veel gesproken over hoe het format van het huidige wielrennen op tv moet ...

116
116
Kopecky mag weer fabuleuze prestatie op palmares schrijven
Kopecky mag weer fabuleuze prestatie op palmares schrijven

Lotte Kopecky heeft er een zeer sterk voorjaar opzitten. De wereldkampioene won de UAE Tour Women, ...

21
21
Wuyts over dé teleurstelling van het voorjaar: 'Pijn aan de ogen'
Wuyts over dé teleurstelling van het voorjaar: 'Pijn aan de ogen'

Alpecin-Deceuninck domineerde het klassieke voorjaar met Jasper Philipsen en Mathieu van der Poel. ...

68
68
Lonardi pakt zege in Turkije, Van Poppel gedeclasseerd
Lonardi pakt zege in Turkije, Van Poppel gedeclasseerd

Giovanni Lonardi is aan de haal gegaan met de derde etappe in de Ronde van Turkije. De Italiaan van ...

0
0
Manager Philipsen spreekt klare taal over toekomst van sprintbom
Manager Philipsen spreekt klare taal over toekomst van sprintbom

Jasper Philipsen is nog steeds op zoek naar een werkgever voor komend seizoen. De 'Vlam van Ham' ...

78
78
Lotto Dstny-renner strafte zichzelf na massale valpartij in Luik
Lotto Dstny-renner strafte zichzelf na massale valpartij in Luik

Luik-Bastenaken-Luik werd dit jaar getekend door een zware valpartij op zo'n 100 kilometer van de ...

8
8
Wat een monstercontract! UAE legt Mexicaans toptalent vast tot 2029!
Wat een monstercontract! UAE legt Mexicaans toptalent vast tot 2029!

Groot nieuws uit het kamp van UAE Team Emirates. De formatie uit het Midden-Oosten heeft het ...

18
18
Kon Evenepoel Pogacar volgen in Luik? Sergeant spreekt klare taal
Kon Evenepoel Pogacar volgen in Luik? Sergeant spreekt klare taal

Met &eacute;&eacute;n ongezien sterke versnelling op La Redoute legde Tadej Pogacar ...

278
278