Dat meer bepaald wat betreffende het puntensysteem in de WorldTour. Op het einde van dit seizoen komt er een einde aan de licenties van drie jaar, en moeten teams vrezen voor ‘degradatie’. Concreter zullen de teams die niet bij de eerste 18 staan geen WorldTour-licentie krijgen voor de vólgende drie seizoenen. Onder meer Lotto-Soudal zit in de gevarenzone, meer nog: met een negentiende plaats grijpen ze voorlopig naast een licentie.
De Belgische formatie zet dan ook alle zeilen bij om dit te voorkomen, en tracht overal zoveel mogelijk punten te sprokkelen. Frappant daarbij is dat in kleinere koersen (bv. Heistse Pijl) evenveel of soms zelfs meer punten kunnen worden behaald dan bijvoorbeeld een rit in de Giro of de Tour. Dat zorgt er dan ook voor dat ploegen soms met zwakkere bezetting afzakken naar koersen als de Dauphiné.
CONTRADICTORISCH
Erg jammer, zo vindt Van Aert. “Het is wat contradictorisch”, zegt hij bij VeloNews. “Het is zonde om te zien dat sommige ploegen ervoor kiezen om niet met hun sterkste equipe naar een koers als de Dauphiné te komen, omdat ze hun beste renners moeten inzetten in (kleinere) ééndagskoersen.”
“Maar ik begrijp hun tactiek wel, omdat ze handelen naar het systeem dat er nu bestaat. Maar ze zouden dat systeem toch moeten herbedenken wat betreft het toekennen van punten om in de WorldTour te kunnen blijven. Want nu rijden ploegen liever kleinere koersen om toch maar in de WorldTour te kunnen blijven.”
UCI World Ranking | UCI WorldTeams & UCI ProTeams-3 years (2020-2022)
— Javier Gilabert C. (@tourdegila) June 6, 2022
🔄 Update: 07-06-2022 pic.twitter.com/iNE4BoUUcx