WK Veldrijden 2020: Dit moet je weten over het parcours

In het eerste weekend van februari is het Zwitserse Dübendorf het decor van het WK Veldrijden. Bij een mondiale titelstrijd is het parcours traditioneel een van de meest besproken onderwerpen. In 2020 is dat niet anders.

De Zwitserse plaats Dübendorf – zo’n tien kilometer ten noord-oosten van Zürich – kent geen grote traditie in het veldrijden. Het parcours is uitgetekend op een voormalige militaire basis. Het is een omloop zonder hoogtemeters en veel rechte stukken: Een prestatie op zich om in het bergachtige Zwitserland. De enige echte hindernissen bestaan uit een paar bruggen en enkele kunstmatige zandheuvels.

Voor de rest is er weinig over het parcours bekend. “Het is voor het eerst dat ik naar een WK trek waarvan zo weinig bekend is over het parcours”, citeert Het Nieuwsblad Wout Van Aert. Het zou daarom wel eens een raar WK Veldrijden kunnen gaan worden. Mathieu van der Poel rijdt op deze snelheidscross zijn laatste veldrit van deze winter en hoopt als uittredend wereldkampioen zijn regenboogtrui te prolongeren.

De ondergrond is vooralsnog droog, maar dat zou de komende dagen wel eens kunnen veranderen., “Ik ben niet zeker of het wel een vliegmeeting wordt, hoor,” stelt Van Aert. “Ik weet uit ervaring dat op een nieuw WK-parcours, waar nog niet op is gereden, de ondergrond snel modderig en zwaar wordt als het regent. En die kondigen ze aan. Ik heb liever een zwaardere omloop, al is in de gegeven situatie het parcours niet echt belangrijk voor mij. De bondscoach is er al geweest, maar hij weet ook niet hoe ze het precies gaan uittekenen”.

Bondscoach Sven Vanthourenhout verkende het parcours al en deelde met Sporza zijn analyse. “Het stelt niet heel veel voor”, stelt Vanthourenhout. “We gaan het op een vliegveld doen met hier en daar wat kunstmatige hindernissen, zoals een brug met trappen. Op zich moeten we daar niets spectaculairs verwachten, toch niet waarvoor je naar Zwitserland zou reizen. Er zit ook geen hoogteverschil in.”

Vanthourenhout verwacht een vrij snel parcours gezien de weersomstandigheden. “En dat kan ons misschien wel goed uitkomen. Het is geen parcours zoals we bijna wekelijks in België krijgen met bij wijze van spreken 100 bochten op een kleine oppervlakte. Het zijn vrij lange bochten, waar je de snelheid hoog kan houden, er zijn veel lange rechte stukken. En dan met een droge ondergrond kan je een heel andere koers krijgen. Dan wordt het al heel moeilijk om een natuurlijke selectie te maken en kan er tactisch gekoerst worden.”

De internationale wielerunie UCI heeft in aanloop naar het WK Veldrijden op social media alvast een video gepubliceerd die een indruk geeft van het parcours.